המאמר הבא נועד לתת למטפל ברפואה משלימה, ולא משנה באיזו שיטה או טכניקה, נק’ מבט נוספת לגבי ההליך הטיפולי. זוהי גישה שמשלבת טיפול בקליניקה עם מגוון רחב של "שיעורי בית" אותם המטופל עושה לבד, ולוקח עליהם אחריות! אני מקווה כי מאמר זה יפתח "חלון" נוסף בגישה הטיפולית של כל אחד ואחת מכם.

מטפלים ברפואה משלימה הרוצים לבצע תהליך טיפולי מושלם, עליהם לבצע תהליך טיפולי משולב. תהליך טיפולי משולב הוא תהליך המחולק לטיפול בקליניקה ול"שיעורי הבית" שניתנים למטופל:

הטיפול בקליניקה– מבוצע ע"י המטפל בקליניקה שלו, ולעיתים מתבצע בביתו של המטופל. המטפל מאבחן את מצבו של המטופל ובהתאם לאבחון קובע את טיב וסוג הטיפול שיבוצע בטיפול הנוכחי.

שיעורי הבית– אלה הם המשימות שהמטופל נתבקש לבצע בין הטיפול שהסתיים ועד למועד הטיפול הבא.

למעשה, הטיפול מתקדם בשיטת השלבים:

  • את "עליית המדרגה" בטיפול מבצע המטפל בקליניקה.
  • את "רוחב המדרגה" המטופל מבצע בבית.

באמצעות הטיפול בגישה המשולבת "מרוויחים" מס’ דברים:

  1. הדגש הוא על המטופל– בגישה המשולבת המטופל הוא מרכז הטיפול. המטופל הוא זה שעושה בפועל את השינוי ל"רוחב המדרגה" והמטפל הוא רק כלי/ מראה שעוזרת למטופל לעשות פריצות דרך ושינויים נוספים.
  2. מודעות– דרך עבודה אקטיבית, המטופל הופך מודע לגורמים ולחסמים שהביאו אותו למצב הפתולוגי בו הוא נמצא.
  3. העברת האחריות– לעיתים המטופל בא לטיפול לא רק כדי להירפא אלא כדי להעביר את האחריות ממנו אל המטפל. אנו רואים זאת במיוחד בדיאטות הרזיה, שהמטופל רוצה לקחת כל מיני כדורים ושיקויי פלא, ולא לעבור שינוי תזונתי מקיף. בשיטת השלבים המטופל הוא חלק מתהליך הריפוי.
  4. עקביות– אנשים אוהבים להרגיש שהם בתהליך עקבי ורציף. דרך הטיפול בגישה המשולבת אנו יוצרים רצף טיפולי אחיד, שאינו "מרפה" מהמטופל, ומאפשר לו התקדמות רציפה ומתמשכת.
  5. חיסכון בזמן– אין הפסקה של תהליך הריפוי בין הפגישות, אלא תהליך רציף בו יש התקדמות מתמדת לעבר השיפור במצבו של המטופל.
  6. חיסכון במשאבים– כיוון שהתקדמות הטיפול נעשית בחלקה גם בביתו של המטופל ולא רק בקליניקה, כמות הטיפולים ומשך סדרת הטיפולים מתקצר לעין ערוך.
  7. שינוי באורח החיים– בעזרת "שיעורי הבית" אנו עוזרים למטופל להיפטר מההרגלים הישנים שהביאו אותו למצב בו הוא נמצא. כך אנו, כמטפלים עוזרים לו לסגל אורח חיים בריא יותר ונכון יותר בעבורו.
  8. שותפות מלאה– כיוון שהמטופל לוקח חלק פעיל בתהליך הטיפולי, הוא מקפיד לא "לזייף". למטופל יותר איכפת מההישגים שהוא הצליח לעשות ולכן קל לו יותר לעמוד בפיתויים היומיומיים.
  9. שיתוף הסביבה– באמצעות "שיעורי הבית" גם הסביבה הקרובה למטופל (משפחה, חברים לעבודה וחברים אישיים) עוברת שינוי יחד איתו, רואה את הקשיים בהם הוא נתון, את הדילמות ואת ההצלחות. הסביבה הקרובה היא זו שתלווה את המטופל גם לאחר תום הטיפול ותהווה בעבורו משענת בימים קשים, ולכן עליה להסתגל לשינוי גם כן.
  10. גמילה– לאורך סדרת הטיפולים המטופל מתרגל להיות ולחשוב כמטופל. כאשר הטיפול לדעתו של המטפל מסתיים לעיתים קשה למטופל "להישאר לבד במערכה", כיוון שהגישה המשולבת הינה גישה אקטיבית ולא פאסיבית, כמעט ואין "תופעות גמילה".

תיאור מקרה: איתי המכונאי

איתי הגיע אלי לקליניקה לפני כשנה עם תלונה עיקרית של כאבי ראש ומיגרנות אלימים מזה שלוש שנים. כמו כן, מזה שנתיים הוא סובל מאפטות אלימות בפה.

קצת רקע …

איתי בן 30, סיים לפני שלוש שנים את לימודיו והוסמך כעורך דין. לאחר שעבד שישה חודשים במקצוע, הרגיש שהוא נחנק ולכן עזב את משרד עורכי הדין בו עבד לטובת המוסך שבבעלות המשפחתית. כיום הוא ממשיך לעבוד ולנהל את המוסך.

היסטוריה רפואית

בגיל שלוש עבר צהבת קשה. בגיל אחת עשרה סבל מדלקת ריאות.

כאבי ראש ומגרנות- עבר בדיקות אורטופדיות, נוירולוגיות, צילומים ו- CT ראש, אך תמיד הייתה התשובה: ב.מ.פ (בלא ממצא פתולוגי).

ניסה כל טיפול אפשרי, כולל היפנוזה. הוא לקח תרופות רבות, ביניהן: Relert (רילרט), Imitrex (אימיטרקס), Rizalt (ריזאלט) ו- Zomig (זומיג). אך ללא הואיל.

אפטות בפה- מרח כל משחה וקרם אפשריים: בתחילה ניסה משחות "קלות"- Aphtagone (אפטאגון), Aphta-X (אפטה X ). וכשזה לא עזר, ניסה: Oracort (אורקורט), Steronase Aq (סטרונאז). אך ללא הואיל.

רופא המשפחה ביקש להפנותו לפסיכולוג כי חשד שמקור הבעיות אינו גופני. איתי סרב נחרצות לקביעה זו ולכן פנה (בהמלצת אביו) לטיפול ברפואה משלימה.

האבחון ברפואה הסינית

לאחר שעברתי על דף התשאול, ובדקתי לשון (אדומה מאוד, יותר אדומה בצידי הלשון ועם פפילות אדומות וראש לבן) ודפקים (תיליים ומהירים בעמדות האמצעיות בשתי הידיים).

הגעתי למסקנה כי איתי סובל מעליית יאנג של הכבד- Liver Yang Rising (עפ"י תיאוריית שמונת העקרונות) בשילוב של "עץ מעליב את האדמה"- Wood Insulting the Earth (עפ"י תיאוריית חמשת האלמנטים).

הסבר

לפי תפיסת הרפואה הסינית המסורתית, הכבד במצב של חוסר איזון, מצב בו אין אספקה תקינה של דם ואנרגיה יאנגית טהורה אל הראש. במקומה עולה יאנג עכור-פתולוגי.

המצב נגרם כתוצאה מתזונה לקויה (אוכל מטוגן, שומני ובשעות לא שגרתיות) בתוספת של תסכול רב מהיותו עורך דין – מצב שהוביל להתקפים של כאבי ראש ומיגרנות.

כיוון שהכבד נמצע בעודף אנרגטי, הוא "מפריע" לקיבה לבצע את פעולתה כהלכה, מה שמוביל לחום בקיבה והופעת אפטות בפה.

הטיפול

כיוון שהאמנתי כי אורח חייו של איתי הוא הגורם המרכזי לתסמינים מהם הוא סובל, השתמשתי בטיפול משולב:

"עליית המדרגה"– הטיפול שהתבצע בקליניקה:

בקליניקה הוא טופל כשאסטרטגיית הטיפול היא: הורדת יאנג הכבד וחיזוק יין הקיבה:

· דיקור של נק’ האקופונקטורה הבאות מתוך "בנק הנקודות":

LIV-3 GB-20 LIV-2 GB-13 TAI YANG , GB-20 LIV-8 GV-16 , KI-3 SP-6 BL-18 BL-20, BL-21, ST-36, ST-37, ST-44, REN-12, PC-6, SP-6

הטיפול בשיאצו קלאסי:

לפי מרידיאנים. מרידיאן הכבד- Liver , מרידיאן הקיבה- Stomach , מרידיאן הטחול-Spleen .

לפי אזורים. שיאצו על הצד, שיאצו אבחון+טיפול בטן, שיאצו רגליים.

"רוחב המדרגה"– שיעורי הבית, המשימות שהמטופל קיבל לבצע בבית:

· לקיחת צמחי מרפא סיניים. המטופל קיבל לקחת את הפורמולה הסינית:

Long dan xie gan tang (העלתי את המינון של הצמח Dang gui ל- 18 גרם, כדי להזין דם מבלי לגרום לסטגנציה של דם).

· לחיצות. פעמיים ביום לעסות את נק’ LIV-2 בטכניקת פיזור (נגד כיוון השעון) למשך 3 ד’ בכל פעם. פיזור נק’ האש בכדי להוריד את יאנג הכבד.

שינויים תזונתיים

להמעיט בתזונה חמה ושומנית: אלכוהול, ג’ינג’ר, חמאה,.מזונות שומניים, מזונות חריפים ומתובלים, מונוסודיום גלוטמאט, מוקפץ, מטוגן, ממתיקים מלאכותיים, מרגרינה, קינמון, קפאין, רוטב סויה,

להרבות באכילת ירקות ירוקים. מזונות ירוקים מאזנים את הכבד ומנקים ממנו את העודף הפתולוגי: ארטישוק, ארוגולה, אספרגוס, במיה, ברוקולי, חסה, נבטי אלפלפה, לואיזה, לימונית, פלפל ירוק, פטרוזיליה, רוזמרין, שומר, שמיר.

שתיית מים מרובה. המים הם יין ולכן שתיית 12 כוסות מים ליום תעלה את היין ובמקביל תגרום ליאנג העודף לרדת.

כמו כן, הקיבה היא "מקור הנוזלים", לכן שתיית מים מרובה תעזור בבניית יין הקיבה.

· הקפדה על שינה לפני 01.00 בלילה. שעות השיא של הכבד עפ"י השעון הביולוגי הסיני הן בין 01.00-03.00. במקרים בהם המטופל סובל מיאנג עודף בכבד יש לתת לכבד להיות ייני= לנוח בשעות השיא.

· תרגילי פתיחת מרידיאנים. תרגול Makko-Ho של מרידיאני הקיבה והטחול (SP-ST) .

· פעילות גופנית. להפסיק לעשות קיק-בוקסינג שמעלה אדרנלין ואת יאנג הכבד. להחליף את הפעילות היאנגית בהליכה מתונה של 20 ד’ לפחות, הליכה שתגביר את הזרימה התקינה של הצ’י והדם בגוף.

סיכום

באמצעות הטיפול בגישה המשולבת אנו משיגים יתרונות רבים: הדגש בטיפול הוא על המטופל, אנו מעלים את רמת המודעות שלו, האחריות נשארת בידיו, משך הטיפול מתקצר וכך חוסכים בזמן ובמשאבים.

בגישה טיפולית זו המטופל שותף מלא להישגי הטיפול, הוא לומד לשנות את אורח חייו הקלוקל שהביא אותו למצבו הפתולוגי. הסביבה לומדת להגיב באופן חיובי לשינויים אותם הוא עובר והגמילה בסוף הטיפול חלקה יותר.

מקווה שהצלחתי במאמר זה, לפתוח "חלון נוסף" בחשיבה, וכי תוסיפו עוד כלי לסל הכלים הטיפולי שלכם

רק בריאות.

___________________________________________________________________________________________________________________________________

ד״ר גיל וינבאום (ND-CA)- מטפל ומרצה לאפואה משלימה. הקליניקה חרפואה משלימה

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

הלב בראי הרפואה הסינית/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב

הרפואה הסינית/ ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

הרפואה הסינית היא הרפואה העתיקה ביותר בעולם: השימוש בה החל