זו נראית פעולה מאוד טכנית ופשוטה, אך למתמידים בה מובטח שינוי מאוד גדול: ניקח מטלות בכמות שהגוף והנפש יכולים לשאת, לא נשמור דברים בבטן, נשפר את הקשר עם הקול הפנימי שלנו, נרגיש איזון עם הסביבה וגם נוכל לרדת ב-10% במשקל!

מי שמגיע לביקור במקדש זן ופוגש בנזירים המתגוררים במנזר, שם לב כי כל רכושם של אותם הנזירים הוא דרגש עץ, 2 חליפות נזיר וקערת אוכל אחת. למתבונן מהצד (במיוחד אם הוא מגיע מהמערב) רשימת "הרכוש" של כל אחד מהנזירים קצת תמוהה.

דרגש עץ– מאוד הגיוני שלכל נזיר יהיה מקום בו הוא יכול לישון בסוף יום מתיש של מדיטציות, תפילות, עבודה פיזית סיזיפית , קבלת קהל ונתינה אינסופית.

2 חליפות נזיר פשוטות זה המינימום המתבקש. הנזיר לובש גלימה פשוטה בצבע כתום וברשותו גלימה נוספת נקייה. כך שאחת מתלכלכת הוא יכול לכבס ולתלות אותה לייבוש. עד שהאחת מתייבשת הוא לובש את הגלימה השנייה שברשותו. מיותר לציין שאין ברשות הנזירים מכונות כביסה וייבוש. בנוסף, המנזרים ברובם מצויים בהרים הגבוהים- מקומות בהם תהליך הייבוש אורך זמן רב.

קערת אוכל אחת מאוד לא הגיוני. אנו במערב רגילים שבהפסקת הצהריים אנו אוכלים בכלי אוכל מזדמנים.

אם אנו נשארים במשרד אנו מחממים את המזון בקערות שאיתן הבאנו את הארוחה מהבית. כשהאוכל מוכן אנו מעבירים אותו לצלחת מזדמנת (בתקווה שיש אחת נקייה) שנמצאת במטבחון המשרד, ואז אוכלים. אם המשרד גדול- אוכלים בפינת האוכל, ואם המשרד הוא קטן אוכלים ליד שולחן המשרד, בד"כ תוך כדי שיטוט באינטרנט ו/או קריאת מיילים אישיים. ה"חרוצים", ממשיכים לעבוד תוך כדי האכילה.

אם אנו יוצאים מחוץ למשרד להפסקת צהריים או שעבודתנו כרוכה בנסיעות במקרה הטוב, נלך למסעדה בה האוכל מוגש בצלחות של המקום. במקרה הפחות טוב, נאכל בחמגשית חד- פעמית (כלי אלומיניום המשחרר רעלנים לתוך המזון, זהו נושא חשוב- אך נדון בו בפעם אחרת). במקרה הגרוע, נעצור בחתוליה (מזנון למכירת מזון מהיר, שהבשר הנמכר בו הוא ממקור לא מזוהה…) ונחטוף משהו בפיתה. ה"מהדרין" יאכלו בלאפה, ויגדילו לעשות מצווה ע"י תוספת של צ’יפס וחמוצים.

לכן, מוזר בעניינו שמכל המותרות והחפצים שקיימים בעולם, הרכוש הנוסף של הנזיר הוא קערת אוכל אחת.

פתרון התעלומה

ישנה מדיטציית זן עתיקה שמקורותיה ברפואה סינית המסורתית. מדיטציה זו נקראת "מדיטציית הקערה האחת".

יש לבחור בקערת אוכל אחת. קערה זו תשמש אותך לכל הארוחות במהלך היממה. לכאורה זו נראית פעולה מאוד טכנית ופשוטה, אך למתמידים בה מובטח שינוי מאוד גדול: השימוש בקערה אחת בלבד לאכילה ישנה הצורה בה אתם אוכלים, ישנה את גישתכם לאוכל וישנה את יכולת ספיגת המזון (פיזית ואנרגטית) והוצאת הפסולת המיותרת מהגוף.

ברפואה סינית המסורתית, לכל איבר בגוף יש את האספקט הפיזי ואת האספקט הנפשי-רגשי. הטחול ברמה הפיזית: אחראי על ספיגת אבני הבניין מהמזון (חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים, מינראלים וחומצות אמינו) ברמה הנפשית- רגשית הוא אחראי על ה-YI .

ה-YI – כוח המחשבה והיכולת לספוג אבני בניין המידע שמתקבל. הוא תואם את כישורינו לחשב, ליישם דברים, נותן לנו את הכוח ללמוד ולהבין דברים ולהטמיע ידע. הזיכרון הלימודי והמחשבה קשורים לטחול ולאספקט הנפשי- רגשי שלו ה-YI .

תועלות השימוש במדיטציית קערת אוכל אחת

ככל שתתמידו בטכניקה זו, הקשר שלכם עם מע’ העיכול ועם ה-YI בפרט יתעצם. בחיי היומיום תוכלו להרוויח את הדברים הבאים:

לקיחת מטלות בכמות שהגוף והנפש יכולים לשאת. כאשר אנו מחוברים ל-YI והקשר בין הגוף והנפש זורם. ניקח על עצמנו מטלות ואתגרים במידה הנכונה לנו. נאתגר את עצמנו פיזית ומחשבתית- אך בה בעת לא נתיש את עצמנו ונקרוס מרוב מטלות.

סיום תהליכים. כיוון שנהפוך למאוזנים יותר, הגוף והנפש יקצו לכל משימה את כל מה שנדרש בכדי שהמשימה תתבצע ותגיע לסיומה המוצלח.

לא נשמור דברים בבטן. האיזון יאפשר לספוג את אבני הבניין ברמה הפיזית והנפשית. הפסולת הפיזית והרגשית (תסכול, עלבון, טינה וקנאה) יפלטו החוצה ולא יתקעו בבטן. מע’ העיכול תעבוד בצורה אופטימאלית והתקיעות והנפיחות הבטנית תרד.

שיפור היכולת הורבאלית. כשאנו מאוזנים הקשר בין ה-MIND ובין הפה אופטימלי. נבטא את תחושותינו ומחשבותינו בצורה בהירה והגיונית. הסביבה תבין את מחשבותינו ואת הסיבות לתחושותינו.

שיפור יכולת ההקשבה העצמיתלקול הפנימי שלנו. כשאנו מחוברים לעצמנו, קל לאינטואיציה לפעול. "תחושות הבטן" ינחו אותנו יעזרו לנו לקבל החלטות מושכלות.

הקטנת התלות בסביבה. כמו תמיד, השלום מתחיל בתוכנו: כשאנו קשובים לעצמנו, שיש זרימה בין הגוף והנפש- לא נתרגש ממה שאנשים חושבים או אומרים כי מדובר בחולשות, עצבים, בעיות, צרכים ודרישות שלהם ולא שלנו.

תחושת איזון עם הסביבה. בעזרת ההתמדה במדיטציה והגברת האיזון הפנימי נרגיש שאנו הולכים "יציבים על הקרקע"- שהעולם יכול ורוצה לשאת אותנו, את הרעיונות שלנו ואת מעשינו.

איך מבצעים את המדיטציה

מלא את קערת האוכל במזון, כמעט עד לקצה הקערה.

שב עם שתי כפות הרגליים על הקרקע, הגב צמוד למשענת הכסא.

הנח את קערת האוכל על השולחן מולך.

נשום נשימות עמוקות אל הבטן התחתונה במשך 2 ד’. קצב הכנסת האוויר שווה לקצב הוצאת האוויר. תוך כדי הנשימות הסתכל על האוכל שמולך. שיתוף של חוש הראיה וחוש הריח.

הכנס כמות אוכל מדודה אל הפה ולעס את המזון במשך 60 ש’ לפחות. שיתוף של חוש הטעם וחוש המישוש.

הקשב לקולות הלעיסה. שיתוף חוש השמיעה.

רוצה לרדת 10% ממשקלך תוך 3 חודשים? זה פשוט!

לאחר שהתמדת חודש שלם במדיטציית "קערת אוכל אחת", שקול את עצמך ורשום את המספר כנתון פתיחה.

בדוק מה הוא גודל הקערה בה אתה משתמש.

החלף את הקערה שבה אתה משתמש בקערה קטנה יותר ב-15% (לדוגמה, אם התכולה הקודמת הייתה 400 סמ"ק עבור לקערה שתכולתה 340 סמ"ק).

המשך לאכול בקערה החדשה למשך 3 חודשים ושקול את עצמך.

"אתה הוא מה ואיך שאתה אוכל"

רק בריאות.


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)- הקליניקה לרפואה משלימה. מטפל ומרצה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

הלב בראי הרפואה הסינית/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב

הרפואה הסינית/ ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

הרפואה הסינית היא הרפואה העתיקה ביותר בעולם: השימוש בה החל