מספר הולך וגדל של אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה מבקשים את עזרתם של העוסקים ברפואה המשלימה. מוקד מאמר זה הוא הדיון בשלבי התפתחות המחלה באמצעות תיאוריית הרפואה הסינית המסורתית ובגישות להבחנה דיאגנוסטית ולטיפול

מספר הולך וגדל של אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה מבקשים את עזרתם של העוסקים ברפואה המשלימה . בשנים האחרונות נעשו הפרעות אוטו-אימוניות נפוצות יותר ויותר, ופיברומיאלגיה כבר אינה דיאגנוזה נדירה.

בדרך כלל מגיעים לדיאגנוזה של תסמונת פיברומיאלגיה באמצעות שלילה של הפרעות ראומטיות אחרות. במרבית המקרים בדיקות הדם נותרות נורמליות והמטופלים מנסים לגלות מה לא בסדר איתם במשך שנים רבות. הרפואה המערבית לא פיתחה שום טיפול מלבד תרופות משככות כאב ואין בה תיאוריה כלשהי לגבי סיבת התפתחותה של התופעה.

ברפואה המערבית, הספרות המקצועית דלה באופן יחסי למחלות אחרות. אין הסכמה חד משמעית לגבי הפרופיל של הסובלים מפיברומיאלגיה, אך באופן כללי ניתן לאפיין את המטופל כך: אישה, בדרך כלל מעל גיל שלושים, בעלת סימנים של עייפות חמורה, כאבי פרקים – במיוחד בכתפיים, רגישות ללחץ ומגע, ולעתים קרובות גם סימפטומים של הפרעות במערכת העיכול. מטופלים מסוימים מדווחים גם על דיכאון והפרעות שינה. כל הסימפטומים עשויים להיעלם ולחזור באופן רנדומלי.

באופן כללי, ניתן לומר שבבסיס התפתחותה של פיברומיאלגיה עומד מצב של חוסר, ולעתים קרובות אפשר לגלות חלק מהאטיולוגיה במהלך הראיון. נראה שהסיבות הנפוצות ביותר הן מחלה קשה ולידה בגיל מבוגר. לעתים קרובות, מפגינים הפציינטים מאפיינים פסיכולוגיים של התפכחות ותחושה מרירה כלפי החיים. הם מרגישים שהם אינם יכולים לעשות שינויים חיוביים.

סביר להניח שהשלבים האקוטיים של המחלה יימשכו תקופת מה, ושעוצמתם ותדירותם תפחת רק באופן הדרגתי.

במרבית המקרים, הסימפטומים היו קיימים במשך שנים רבות והמטופלים עברו מספר רב של מומחים מבלי שקיבלו עזרה אפקטיבית.

פיברומיאלגיה בראי הרפואה המשלימה

רוב המטופלים מפיקים תועלת משינויים בדיאטה, באופן מיידי. הימנעות מאלכוהול, סוכר וקפה היא האספקט החשוב ביותר. בדיקות לגילוי אלרגיות למזון מסייעות לעתים קרובות לזהות מאכלים ספציפיים שעלולים להביא להחמרת הסימפטומים. בדרך כלל יש צורך בבדיקות צואה. לעתים קרובות אלה הן הבדיקות היחידות המצביעות על אבנורמאליות כלשהי. בדרך כלל מתגלה גידול יתר של בקטריה ו/או קנדידה (candida albicans) . דיאטה דלת חיטה ופחמימות עשויה להביא לשינויים דרמטיים.

מטופלים מסוימים מגיבים טוב לשימוש במנורת ה-TDP , במיוחד אם העייפות והדיכאון שלהם מחמירים בחורף.

ברפואה הסינית, צמחי מרפא משולבים במקביל לטיפול באקופונקטורה, ולעיתים קרובות המטופלים זקוקים לחודשים רבים של טיפול ולבניה של yin .

הדיאגנוזה הסינית מחלקת את הפיברומיאלגיה לשלושה שלבים:

1. מחסור בצ’י של הטחול והכבד גם יחד.

בשלב זה המטופל חווה את הסימפטומים כחולפים וחוזרים ולעתים תכופות הוא מתכחש לעובדת קיומה של בעיה בריאותית חמורה. לעתים קרובות מדווחים המטופלים שעברו תקופה של לחץ חמור בעבר הקרוב, כמו גירושין, החלפת מקום עבודה, גיוס לצבא, מוות של אדם קרוב ועוד.

הסימנים כוללים בדרך כלל עייפות, דיכאון, בעיות עיכול, תחושת מלאות בבטן, תחושה של חוסר מיקוד וחוסר יכולת להתרכז. הליקוי בטחול מביא לכך שהיאנג הטהור (clear yang ) אינו עולה, דבר הגורם למגוון סימפטומים נפשיים/פסיכולוגיים, כמו חוסר מיקוד וכאבי ראש קלים.

בספרות הקלאסית מכונה מצב זה כדיכאון של הכבד; חוסר היכולת של עץ לבקר את אדמה. חום דיכאוני עלול להתפתח ולהוביל לזיעת לילה, נדודי שינה ומחזור לא סדיר. בסופו של דבר עלול מצב זה להוביל חסר של דם, אז יעבור המטופל לשלב הבא של פיברומיאלגיה.

2. חדירת קור למרידיאנים עקב חסר בדם

חסר הצ’י של הכבד והטחול גורם לחוסר יכולת לייצר דם, אשר בתורו מאפשר לקור להיכנס למרידאנים. מלבד העייפות המתמשכת חווים המטופלים כאב ונוקשות אשר מוחמרת לעתים קרובות על ידי חשיפה לקור. החסר בדם מוביל תכופות לחוסר יכולת להזין את הלב, דבר המביא להפרעות שינה ולדיכאון.

בדרך כלל, בשלב זה חווה המטופל את הסימפטומים במשך מספר שנים והוא עלול להפיק תועלת מחימום במהלך החורף.

התלונה העיקרית היא עתה כאבי מפרקים המלווה בתשישות חמורה. בהתאם לחומרת המחלה, הסימפטומים עלולים עתה לבוא לידי ביטוי כל הזמן, או להמשיך בדפוס של "באים והולכים". כל הסימפטומים שצוינו בסעיף הקודם עלולים להיות קיימים. חשוב לזכור כי הסובלים מפיברומיאלגיה עשויים להפגין סימפטומים שונים ביותר.

בשלב זה מרבית המטופלים נוטלים תרופות במרשם, הכוללות בדרך כלל משככי כאבים ותרופות המעכבות את פירוק הסרוטונין בסינפסה. לעתים תכופות, מטופלות מדווחות על הופעה מוקדמת של תסמיני גיל המעבר ורופאיהן מייעצים להן לעבור טיפול בתחליפים הורמונליים. מנקודת המבט של הרפואה הסינית המעבר לטיפול הורמונלי חליפי מגביר את הלחץ על הכבד, כך שהסיכוי להחלמה פוחת.

3. תשישות של yin & yang הכליות

כאשר המחלה מחמירה עוד יותר, אבני הבניין של הגוף (ויטמינים, מינרלים, חלבונים, מסת השריר והעצם) מדלדלים, במיוחד yin & yang של הכליות, דבר המוביל לסטגנצייה של הדם המלווה בכאב חמור אף יותר. בנקודה זו המטופלים בדרך כלל אינם מסוגלים להמשיך להתמודד עם דרישות חיי היומיום ונעשים מוגבלים כמעט לחלוטין. הלשון בדרך כלל חיוורת וסגולה, הדופק חלוש ובלתי יציב.

ההתקדמות בטיפול עלולה להיות איטית באופן מתסכל עבור המטופלים והמטפל גם יחד.אך כפי שציינתי בתחילה, זוהי האופציה הכמעט יחידה כיום..


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)- מטפל ומרצה לרפואה משלימה. הקליניקה לרפואה משלימה

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

הלב בראי הרפואה הסינית/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב

הרפואה הסינית/ ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

הרפואה הסינית היא הרפואה העתיקה ביותר בעולם: השימוש בה החל