טרמינולוגיה

הסבר

Bai Da (זיבת הלובן) הפרשה מופרזת מהנרתיק שהינו רירי ולבן כמו חלבון. הדבר נחשב נורמלי כאשר ההפרשה מועטה, ללא צבע וללא ריח. הדבר נחשב פתולוגי כאשר ההפרשה הופכת לרבה עם שינוי בצבע ובריח.
Bai Hou/Yi Hou(דיפתריה) מחלה מדבקת חמורה הנגרמת על ידי פלישה של פתוגן חיצוני. מבחינה רפואית, מאופיינת על ידי נקודות לבנות המופיעות על השקדים עם שינוי צורה הדרגתי של דמוי ממברנות על הקרום הרירי של הגרון המתפשטות במהירות, קשות להסרה ומדממות בקלות בניסיון להסירן בכוח. ישנם סימפטומים רעילים כלליים והפרעות במערכת הנשימה הנגרמים עם הגרון מעורב.נגרם בדרך כלל אצל תינוקות במשך החורף והאביב.
Bai Rike (שיעול מחרחר) מחלה מדבקת הנגרמת בתכיפות בחורף ובאביב, בדרך כלל אצל ילדים מתחת לגיל 5. המחלה מאופיינת בשיעול המלווה בהתכווצות של הסמפונות. שיעול המלווה בקולות של חרחור בזמן שאיפת אויר.
Ban (כתם) "טלאי" חסר צבע על גבי העור אשר אינו מוגבה מעל פני השטח עקב שמירה על אנזים חום בשכבת היאנג האמצעי. בדרך כלל מלווה בסימני חום, צמא, חוסר מנוחה, לשון יבשה בצבע ארגמן, ולפעמים גם סימפטומים של תרדמת והזיות.
Bian Zheng Qiu Yin (אבחנות משתנות המכוונות לאטיולוגיה) שיטת אבחנה לגבי הסיבות למחלה והתפתחותה דרך אנאליזה של הסימפטומים והסימנים.
Ben and Biao (שורש ושלוחות, משני וראשוני) מייצגים את שתי נקודות המבט לישות אחת : תופעה ומהות. מונח זה מצביע על הבאים:
  1. כאשר מדובר המחלה עצמה, הסיבות הן נ-BEN והסימפטומים הם ה-BIAO .
  2. בנוגע למהלך הרפואי של המחלה: המצב המקורי, הראשוני הוא ה-BEN והסיבוכים או המצב המשני הם ה- BIAO .
  3. בהקשר של מיקום הפגיעה: החלק הפנימי הוא ה-BEN והחיצוני הוא ה- BIAO .
מבחינה רפואית יש להעריך מחלה לפי הבדלי ה-BEN וה- BIAO , כדי לאמת את ההיבט העיקרי של סתירות בממצאים ובכדי שנוכל לתת את הטיפול המתאים.
Biao Li Chuan (העברה מהרובד החיצוני אל הרובד הפנימי של הגוף) מחלה הנמצאת בשכבה החיצונית מועברת לשכבה הפנימית, בהתאם לצמד הערוצים של החיצוני עם הפנימי. (לדוגמא, מחלה בשכבת ה- TAI YANG עוברת לשכבת ה SHAO YIN , מחלה של שכבת ה- SHAO YANG עוברת לשכבת ה- JUE YIN וכו’).
Bijue (כאב חד) כאב כה חד עד אשר החולה מכה בחזהו עם ידיו וחווה ראייה מטושטשת.
Bing Bing (סיבוכים) מחלה עונתית של קדיחה מחום אשר בה חודרת אל הגוף,במהלך הפלישה לגוף היא עוברת במסי מרידיאנים ומופיעים סימפטומים של שני מרידיאנים או יותר במקביל לדוגמא, הסתבכות של מחלת TAI YANG עם מחלת ה- SHAO YANG .
Bo Jue (סחרחורת עקב בלבול רגשי) מצב חמור עקב עודף של אנרגיית יאנג וסטגניציה של דם בראש, הנובעים מבלבול רגשי, ובאים לידי ביטוי בכאב ראש וסחרחורת.
Chan Ear (ערוץ האוזן) דלקת מוגלתית של האוזן המאופיינת באודם, נפיחות, כאב וחום באוזן וניקוב בעור התוף עם הפרשה מוגלתית לבנה.
Chu Zhong (השלב הקריטי של מחלה) כאשר החולה, שבדרך כלל לא יכול לאכול, הופך פתאום למורעב. הדבר מצביע מהווה סימן למחסור בקיבה ובטחול.
Cuo Yu )הפרעה בתקשורת המילולית) הפרעה בדיבור שבאה לידי ביטוי בהחלפה של מילים ומשפטים מבולבלים עקב מחסור בצ’י הלב.
Dai Yan ) שינוי בשדה הראייה) סטייה פרמננטית בכיוון מעלה של העניים. זהו סימן המסמל תשישות של אנרגיית מרידיאן ה- TAI YANG . ניתן לראות זאת גם בעווית ילדותית, קיפאון של רוח ב- JUE YIN וכו’.
Dai Yang (מחסור ביאנג הגדל על ידי ין עודף) מצב חמור הנגרם על ידי מחסור ביאנג הכליות ופעילות יתר של YIN COLD בפנים הגורמים לציפה למעלה של TRUE YANG , הבא לידי ביטוי בלחיים סמוקות, דימום מחלל הפה והאף, פה יבש, חניכיים נפוחות, רגליים קרות, שלשול ודופק חלש
Da Shi You Lei Zhuang במצב הקריטי של סינדרומי עודף, מופיעים סימפטומים של חסר.
Ding Chuang (פצעון דמוי מסמר) גוש קטן וכואב הנוצר בעור על ידי דלקת ברקמות התת עוריות, היוצרות ריקמה מרכזית, עם נטייה להחלמה אחרי הפרשה של מוגלה, הנגרם על ידי התקפה של אנזים חום על בעור.
E Lu Bu Jin )הפרשה מהנרתיק לאחר הלידה) הפרשה מוגברת בצורה חריגה שנמשכת יותר מ-3 שבועות לאחר הלידה. נגרמת עקב מחסור בצ’י ומלווה בפגיעה במרידיאנים של ה- CHONG וה- REN הגורמת לדם לזרום למטה.
Er Ding (מורסה בתעלת השמיעה החיצונית) מצב הנגרם על ידי פתוגן המתקיף את מרידיאן הכליות או עקב שימוש יתר צמחים חמים מדי.
Er Lun (אפרכסת) החלק החיצוני של האוזן אשר אינו מצוי בתוך הגולגולת . נקודות מתאימות של המעיים והגפיים נמצאות במשטח הצידי של האפרכסת ומשמשות באוריקולותרפיה.
Er Yong (פצע מוגלתי בתעלת השמע החיצונית) דלקת בתעלת השמע החיצונית. והיא הכוללת חום מקומי, נפיחות, כאב והפרשה מוגלתית.
Fa Lou (איבוד שיער/ התקרחות) מצב חמור בו השיער נעשה דליל, יבש וחסר ברק. מצב הנגרם עקב חוסר בתמצית הכליות או חסר של דם בשילוב עם כישלון בהזנת השיער. נגרם בדרך כלל לאחר מחלה חמורה, לידות מרובות בפרקי זמן תכופים או כתוצאה מתת תזונה.
Fei Wei (סינדרום הריאות הרופסות) מחלה עקב נזק בריאה כתוצאה מהתכלות של נוזלי הגוף ואגירה של חום בפנים. מאופיין בשיעול עם ליחה קיצפית, רזון, קוצר נשימה, דופק חלש ומהיר…
Fei Yong (פצע בריאה או דלקות מוגלתיות בריאות) מתייחס לנמק בריאות. המחלה נגרמת עקב הצטברת חום ורוח בריאות המובילים ליצירת מוגלה ובעיות בזרימת הדם. מופיעים סימפטומים כגון: בחום, צמרמורות, שיעול, הפרשת ליחה מוגלתית או מוגלה עם דם, כאבים בחזה וקוצר נשימה.
Feng Zhen/Feng Sha (אדמת) מחלה מדבקת הנגרמת עקב התקפות של חום ורוח המצטברים תחת העור. היא באה לידי ביטוי בפריחה אדומה על הגוף אשר מתפשטת במהירות ועוברת בלי להשאיר סימן. מופיעה בדרך כלל אצל תינוקות במשך החורף והאביב.
Fu Fei Mai (דופק רותח או מבעבע) מצב של דופק עם פעימות מהירות, שטחיות וחלשות. מצביע על פעילות יתר של חום יאנגי והתשה של רמת היין בגוף.
Gan Ou (ניסיונות להקיא) מאמץ חזק לא רצוני להקיא אך ללא הצלחה הנגרם על ידי מחסור בבטן עם הופעה של גזים, בשילוב קור או חום בבטן.
Gan Yong (פצע בכבד) דלקת מוגלתית חמורה בכבד עקב מצב של אש על רקע של חסר הנובע מקיפאון הצ’י והדם בכבד, או לחילופין, מצב בו יש צבירת לחות או התפשטות טפילית הכוללת את הכבד. בא לידי ביטוי בכאב עמום ורגישות בחלק הימני- עליון של הבטן, חוסר יכולת לשכב, צמרמורות, חום, הדופק: תילי ומהיר המלווה בהחמרה של כאב מקומי וחום בלתי פוסקים.
Han Cuo Za (סינדרום קור הקשור לסינדרום חום) מצב של סינדרום קור וסינדרום חום המופיעים במקביל במהלך המחלה (למשל, סינדרום חום מבחוץ הקשור לסינדרום קור מבפנים, או סינדרום חום בחלק הגוף העליון הקשור לסינדרום קור בחלק הגוף התחתון).
He Bing (מחלה מסובכת או מורכבת המתרחשת במקביל למחלה אחרת) מצב של קדיחה מחום עונתית בו 2 או 3 מרידיאנים מותקפים סימולטאנית על ידי גורם מחלה, עם הסימפטומים העיקריים של המרידיאנים הנגועים המופיעים בהתחלה (למשל, מחלה המערבת מרידיאנים של TAI YANG ו- (YANG MING .
Ji (הצטברות או גידול בבטן) ראה הגדרה ב- ZHEN או JU ..
Jia (הצטברות או גידול בבטן) ראה הגדרה ב- ZHEN או JU ..
Jiao Gong Fan Zhong (עווית בגב) עווית בה הראש והעקבים מכופפים אחורה והגוף נוטה בצורת קשת קדימה. מצב הנגרם עקב כישלון השרירים בקבלת הזנה, כתוצאה מהתכלות של נוזלי הגוף והדם והפרעה בגידים ובכלי הדם. ברפואה המערבית יוגדר מצב זה כצפדת או כדלקת קרום המוח.
Jie (פצע מוגלתי) פצע מוגלתי חמור על העור, מתחיל בדרך כלל בזקיקי שיער או בבלוטה שומנית. נגרם עקב שמירת רעלן חום או התקפת פתוגן מסוג חום קיץ. יופיעו סימפטומים של נפיחות שטחית, אדמומיות, חום וכאב. הפצע מחלים לאחר הפרשת המוגלה.
Jing Bing (מחלה עוויתית) מחלה המאופיינת בקשיחות הצוואר והגב, צפדת, התכווצויות באיברים ועווית בגב . נגרם עקב סטגנציה של רוח/ קור/ לחות/ ליחה או אש במרידיאן. או עקב הזעת יתר, איבוד דם, חולשה כללית, מחסור בצ’י, בדם או בנוזלי הגוף הבאים לידי ביטוי בתת תזונה בשרירים ובפעילות יתר הגוף.
Ju (צלוליטיס) דלקת הנגרמת בין השרירים והעצם עקב סטגנצייה של הצ’י והדם, הנגרם על ידי חומרים רעילים. בא לידי ביטוי בנפיחות שדומה לקליפת תפוז. העור מלמעלה בצבע נורמלי .
Jue Han (הזעה בשלב הקריטי) מצב עם סיכון למוות המצביע על היפרדות הין והיאנג. נגרם עקב מחסור חמור בצ’י או יין. בא לידי ביטוי בכמות גדולה של זיעה קרה ודביקה.
Kou Chuang (אפטות) פצעים אדומים ומוגלתיים בפה אשר נגרמים עקב הצטברות חום רעיל בטחול וקיבה. זהו מצב של עליית חום רעיל כלפי מעלה, על רקע של חסר כרוני במחמם האמצעי (SP ST )
Liu Ji (6 מצבים קיצוניים של השמדה או 6 מצבי תשישות) ששת סוגי סינדרום מחסור רציני הנגרמים על ידי מאמץ יתר, כגון: מחסור קיצוני בצ’י ובדם בשרירים, בגידים, בעצמות, ובתמצית
Long Bi (כאב בזמן מתן שתן) פתולוגיה אשר באה לידי ביטוי בקושי במתן שתן, התנפחות ומלאות בחלק התחתון של הבטן, או חוסר יכולת לתת שתן. נגרם על ידי: 1. סטגנציה של צ’י הריאות בגלל התקף של לחות- חום. 2. חסימה של שלפוחית השתן ע"י סטגנציית דם או אבנים בכליות במקרים של סינדרום עודף של חום ולחות. 3. חסר ביאנג הטחול וחסר ביאנג הכליות המובילים עצירת נוזלים.
Ma Zhen/Shazi (חצבת) זיהום מדבק מאוד המופיע בדרך כלל אצל ילדים ובא לידי ביטוי בחום, שיעול, דמעות, נקודות לבנות קטנות בקרום הרירי בפה ופריחות בעור. נגרם כתוצאה מהצטברות רעלנים קטלניים של חום וחשיפה לרעלנים תזונתיים או עונתיים.
Mei He Qi (התפרצויות היסטרית) מצב היסטרי בו החולה מרגיש כאילו גוף זר כגון אבן או שזיף חוסם את הגרון. קשה לחולה לבלוע. אין אדמומיות או נפיחות בגרון. נגרם כתוצאה מסטגנציית צ’י הכבד והצ’י האמיתי, המובילים לצבירת לחה בגרון.
Nao Lou (מקרה חמור של דלקת בסינוסים) מצב הנגרם עקב התקפת חום במרידיאן כיס המרה. בא לידי ביטוי באף פקוק, גירוי אפי, הפרשה רבה של נוזל מוגלתי, סחרחורת, כאב ראש, תחושת גודש וכאב בסינוסים, שיכחה…
Ni Chuan (הופעה של פתוגנים בגוף החודרים בסדר הפוך) תופעה הנגרמת כאשר מחלה מתפתחת בניגוד לתהליך הרגיל עפ"י ששת השכבות.
Nu Rou Pan Jing (רקמת חיבור בעין) מצב הנגרם עקב פעילות יתר של פתוגן מסוג רוח- החום במרידיאנים של לב והריאות הגורם לסטגנציה של הצ’י והדם, או עקב מחסור ביין הכליות בשילוב של פעילות יתר של אש פתוגנית.
Qi Hua (שינוי צורת הצ’י, פעילות הצ’י בגוף) במובן הרחב, מתייחס לפעילות או למנגנון של הצ’י בגוף. במובן הצר, מתייחס לפעילויות פונקציונליות של המעיים (כלומר, ויסות נוזלי הגוף על ידי המחמם המשולש, הפרשת שתן על ידי שלפוחית השתן וכו’).
Qi Ying (צ’י בלוטת התריס) התנפחות בלוטת התריס על רקע נפשי עקב דיכאון או קשיי התאקלמות. מאופיין בשוליים לא מוגדרים, רכות, מכוסה בעור רגיל, עצלנות. משתנה בגודל במקביל לשינויים הנפשיים.
Qi Zhong (צ’י תקוע בבטן) תחושת מלאות בבטן הנגרמת עקב בלבול נפשי וסטגנציה של הצ’י בקיבה.
Que Zhuo Mai (דופק כמו ציפור מנקרת) מצב בו הדופק מאופיין באפיזודות חוזרות של פעימות מהירות ולא סדירות. מצביע על תשישות ממשמשת ובאה של צ’י "הקדרה המבעבעת" (המחמם האמצעי).
Re Jie Pang Liu (שמירת רעלני חום ושלשול מימי או פגיעה צואתית עם שלשול מימי) מצב חמור של שמירת רעלני חום ויובש המובילים לצבירת צואה במעיים והפרשת נוזל מימי מסריח. מופיע בדרך כלל בסינדרום העודף של איברי ה-YANG MING .
Shang Qi (צ’י מורד בריאות) מצב בו צ’י הריאות משנה את כיוונו ובמקום לזרום כלפי מטה, הוא מתמרד וזורם כלפי מעלה. נראה סימפטומים כגון: נשיפות ארוכות ושאיפות קצרות, קוצר נשימה,חוסר יכולת לדבר,התעטשויות, שיעול…..
Shang Re Xia Han (סינדרום חום בחלק הגוף העליון וקור בחלק הגוף התחתון) מצב בו חלק הגוף העליון של המטופל חשוף לפתוגן מסוג חום. בא לידי ביטוי בגרון כואב, שיעול עם ליחה סמיכה או עם דם, בעוד שחלק הגוף התחתון מושפע פתוגן מסוג קור בא לידי ביטוי בשלשול, גפיים קרות ודופק חלש ושקוע.
Shang Shu (נזק עקב פתוגן מסוג חום קיץ או פגיעה מחום קיץ) מונח כללי למכת שמש. צורה קלה של סינדרום חום קיץ.
Shi Yin (פגיעה ביכולת הדיבור) איבוד קול פתאומי (אפוניה) כתוצאה מחשיפה לרוח קור או לרוח חום, בדרך כלל סינדרום עודף. ישנה הישנות של המצב מדי פעם עקב ליקוי בריאות ובכליות או ירידה בכמות של התמצית והין בגוף, דבר שבדרך כלל מצביע על סינדרום מסוג חסר.
Shi Ying (נפיחות קשיחה או אבן מסוג יאנג) התרחבות בלוטת האנדוקרין הנגרמת עקב סטגנציית צ’י או ליחה או לחות, או סטגנציית דם. הגוש קשה ונייח וצורתו אינה סימטרית. כמו כן, יופיעו סימפטומים כמו, עצבנות, זיעה רבה, הרגשת מועקה בחזה, דפיקות לב ולעיתים כאב. (ברפואה המערבית מוגדר מצב זה כקרצינומה בבלוטת האנדוקרין).
Shui Dou (אבעבועות רוח) מחלה מדבקת חמורה של תינוקות, הנגרמת עקב התקפת ה- צ’י המגן על ידיפתוגן מסוג רוח והצטברות לחות חום. בא לידי ביטוי בחום, שיעול ושינוי צבע העור בהתחלה, וממשיך בחטטים ושלפוחיות. בדרך כלל נרגע לאחר 2-3 ימים.
Shui Zhang (נפיחות מימית מצבירת מים) שם נוסף לבצקת.
Shu Shi (סינדרום לחות חום קיץ) מחלה נפוצה המופיעה בקיץ הנגרמת על ידי חום קיץ ופתוגן מסוג לחות. בא לידי ביטוי בהרגשת מלאות ומועקה בחזה ובבטן, חוסר מנוחה, חום, תשישות וחיפוי שומני צהוב על הלשון
Shu Wen (סינדרום חום קיץ) קדיחה חמורה מחום הנגרמת על ידי פתוגן מסוג חום קיץ. בא לידי ביטוי בחום גבוה, צמא, פנים סמוקות, הזעה פתאומית וקוצר נשימה.
Tai Xi (אנחה) אנחה עמוקה ולא רצונית בעת נשיפה. אנחות תכופות יכולות להיות הפרעה הנגרמת על ידי סטגנציה של צ’י הכבד וצ’י שלפוחית השתן, או על ידי סטגנצייה של צ’י הריאות (או עקב הפרעות גנטיות כמו: פולניות יתר J ).
Tin Er (דלקת באוזן)) זיהום מוגלתי באוזן המאופיין באדמומיות, נפיחות, כאב, חום באוזן, ניקוב בעור התוף והפרשה מוגלתית צהובה
Wai Gab Wen Bing (קדיחה עונתית מחום המתרחשת מייד לאחר התקפת פתוגנים חיצוניים) מחלה הבאה לידי ביטוי כסינדרום חיצוני עם צמרמורות ותחושת קור בהתחלה, והיא שונה מזו המתרחשת לאחר תקופת דגירה ארוכה.
Wei Zheng(סינדרום רופס) בא לידי ביטוי בחולשה, תנועה מוגבלת וניוון שרירי הגפיים, במיוחד בגפיים התחתונות. נגרם עקב תת תזונה בשרירים כתוצאה מאידוי נוזלי הגוף על ידי חום הריאה, פתוגנים מסוג לחות- חום או מחסר בכבד ובכליות המובילים לחסר בתמצית ובדם.
Wen Yi (מגיפה) מונח זה כולל כל מחלה מגפתית מדבקת.
Wu Geng Xie/Chen Xie/Shen Xie (שלשול בוקר או שלשול בזריחה) מתייחס לשלשול המתרחש בדרך כלל לפנות בוקר. נגרם על ידי חסר ביאנג הכליות.
Wu Lao (חמשת המאמצים הפיסיים) מונח כולל ל-5 סוגים של מחלות מאמץ: מאמץ לב, מאמץ כבד, מאמץ טחול, מאמץ ריאות, מאמץ כליות. מתייחס בדרך כלל לבעיה בדם בגלל מחלה כרונית: בעיה בצ’י בגלל שכיבה ממושכת, בעיה בשרירים בגלל ישיבה ממושכת, בעיה בעצמות בגלל עמידה ממושכת ובעיה בגידים בגלל הליכה ממושכת.
Wu Lou Mai (דופק הדומה דליפת מים או דליפה מהגג) מצב של דופק המאופיין בפעימות איטיות מאוד עם הפסקות סדירות או לא סדירות. מצביע על תשישות צ’י הקיבה והיאנג צ’י בגוף.
Xian (הזלת ריר) המרכיב השקוף והדליל של הרק, הפרשה מוגזמת של ריר מהפה. נגרם עקב חום בטחול או ממצב של קור בטחול והקיבה.
Xiao Gu Shan Ji (רעב בלתי ניתן לסיפוק) תיאבון או רעב מוגזמים. אחד מהסימפטומים העיקריים של סוכרת עקב פעילות יתר של אש הקיבה. (ברפואה המערבית מוגדר מצב זה כפולינזיה).
Xie (החלק העליון של הבטן) מונח כללי לאזור הצידי של בית החזה, מבית השחי ועד לצלע ה-12. אזור בו מרידיאן הכבד עובר בצידי בית החזה.
Xie Qi (ששת הגורמים החיצוניים או גורמי מחלות אחרים) מספר מחוללי מחלות והנזק הפתולוגי לו הם גורמים (למשל, רוח, קור, חום קיץ, לחות, יובש ואש).
Xiong Bi (סינדרום של בית החזה) תסביך סימפטומים עקב הצטברות פתוגניים יניים: סטגנציה של ליחה, סטגנציה של לחות, סטגנציה של דם, וכו’ – המובילים לתפקוד לקוי של יאנג החזה, סטגנציה של הצ’י האמיתי והפרעות אמוציונליות המתבטאות בתחושת מועקה בחזה, כאב בחזה המקרין לגב, קוצר נשימה וחוסר יכולת לשכב ישר. מצב זה מוגדר גם כ- Chest Bi Syndrome .
Xu Lao (מחלה מסוג שחפת) מונח כללי למספר מחלות כרוניות הנגרמות על ידי בעיה במעיים ומחסור בצ’י הטרום- לידתי. בכתבים העתיקים מכונה מצב זה כ- Wu Lao Liu Ji (6 מקרי תשישות), ו-Qi Qing (7 בעיות).
Xun Yi Mo Chuang (תנועות לא רצוניות של חסר הכרה) חיטוט ומישוש של כלי המיטה הנעשים על ידי חולה ללא הכרה. זהו סימן חמור המצביע על הפרעה במוח כתוצאה מחום מוגזם והתכלות הג’ינג.
Yin Zhen (סרפדת) מצב הנגרם עקב צבירת רעלני לחות-חום ורוח-קור בעור, או עקב רגישות יתר (תגובה אלרגית) לחומר מסוים. בא לידי ביטוי בהופעה תקופתית של "טלאים" בולטים ומגרדים מאוד בגדלים שונים. ברמה האמוציונלית מוגדרת סרפדת כרצון של האדם להתנתק מהסובבים אותו, העור הוא המפריד בין האדם לעולם הסובב ולכן במצב מעיין זה, הוא מייצר שריון שיגן עליו.
Yong (פצע מוגלתי) פצע בעור וברקמה התת עורית או במעיים, עקב התקפה של ששת הפתוגנים החיצוניים או אכילת יתר של אוכל שמנוני וטראומה שהסתבכה עקב זיהום.
Yue Jing Chuan (חדירת פתוגנים שלא כמקובל ב"ששת השכבות" או חודרים על ידי דילוג של מרידיאנים) חדירה של פתוגן חיצוני לא עפ"י הסדר המקובל בתיאורית "ששת השכבות" אלא מדלגת מעל אחד או יותר (למשל, הפתוגן מתקיף בעיקר את מרידיאן ה-TAI YANG פולש למרידיאן ה- SHAO YANG במקום ל- YANG MING )
Za Bing (מחלות שונות) כל מחלות למעט מחלות המאופיינות בכאבים חיצוניים.
Zhan Li (חומרה) התקפת התכווצויות לא רצוניות של השרירים הרצוניים מלווה בהרגשת קור. מופיעה במחלות עם קדיחה מחום ומלריה, ובסינדרומים של חסר יאנג.
Zhen (חטט או פריחה אבבית בעור) פריחה הקשורה למחלות קדיחת חום עונתיות ומופיעה כנקודות אדומות בצורת דוחן אשר מתפשטות לאורך העור.

ד"ר גיל וינבאום( ND-CA)-מטפל ומרצה ברפואה משלימה. הקליניקה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

הלב בראי הרפואה הסינית/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב

הרפואה הסינית/ ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

הרפואה הסינית היא הרפואה העתיקה ביותר בעולם: השימוש בה החל