חומצה פולית- Folate/Folic Acid(BC)/B-9, היא ויטמין מסיס מים וחלק מקבוצת ויטמיני B. חומצה פולית הכרחית ליצירת ה-DNA. היא מטפלת במגוון מחלות נפוצות כמו: דיכאון, מחלות מעיים, מחלות של עצבים היקפיים, בעיות עור ועוד… היא חשובה מאוד למגוון אוכלוסיות שעקב לקיחת תרופות או אורח חיים לקוי לא מתאפשרת ספיגה נאותה של חומצה פולית.

חומצה פולית- Folate /Folic Acid(BC) /B-9 , היא ויטמין מסיס מים וחלק מקבוצת ויטמיני B . חומצה פולית הכרחית ליצירת ה-DNA , השלד הגנטי של כל תא ותא בגופינו. היא חיונית לחלוקת תאי הגוף ודרושה לניצול נכון של סוכר וחומצות אמיניות (בפרט גליצין ומתיונין), כמו כן, היא עוזרת ביצירת תאי דם אדומים.

חסר בחומצה פולית

גורם לאנמיה. מחסור של חומצה פולית בשלבים הראשונים של ההיריון יכול לגרום למומים גנטיים, במיוחד שדרה שסועה.

דיכאון שלושה מחקרים עדכניים מראים שרמות נמוכות של חומצה פולית בתזונה מובילות לרמות גבוהות של הומוציסטאין. שמירה על רמות נמוכות של הומוציסטאין מאפשרת לתהליך המתילציה במוח להתרחש כסדרו )הרמה הממוצעת של הומוציסטאין היא 10-11, כאשר היא מעל ל-15 הסיכוי ללקות בדיכאון הוא כפול!). ניתן לאזן את רמות הומוציסטאין ע"י לקיחה של חומצה פולית, B-2 , B-6 , B-12 ואבץ.

מחקר שנעשה בשנת 2000 ובחן נטילת תרופה ממשפחת SSRI עם חומצה פולית לעומת נטילת התרופה עם פלסבו הראה כי במטופלים שלקחו את התרופה והפלסבו חל שיפור של 61 אחוז, אך השיפור בקרב המטופלים שלקחו את התרופה וחומצה פולית היה 93 אחוז.

מחלות של עצבים ההיקפיים– הכאב ותחושת הנימול בידיים וברגליים נובע, לעיתים קרובות, מחסר באספקת חומצה פולית לאזורים אלה.

מחלות מעיים– התאים במערכת העיכול זקוקים לחומצה פולית כדי לשכפל את עצמם ולהבריא. תרופות כמו סלזופירין (סולפאסאלאזין) שניתנות לטיפול במחלת קרוהן, בדלקת של המעי הגס ובמחלות זיהומיות אחרות של המעיים, גורמות לאובדן של חומצה פולית, מעכבות את הריפוי ומאריכות את משך הכאבים.

בעיות עור– ישנם מחקרים המראים כי לקיחה של B-12 יחד עם חומצה פולית, מסייעים להסוות את אובדן צבע העור שנגרם במחלת הבהרת (Vitiligo ). כמו כן, שילוב זה מקל מאוד על אקנה.

סימנים קליניים לחסר בחומצה פולית

אנמיה, עצבנות, נדודי שינה, קושי בזיכרון, בלבול, מע’ חיסון ירודה, קוצר נשימה, בעיות עיכול, הפלות חוזרות, קושי בייצור חלב בהנקה.

גם לשון אדומה חלקה (גלוסיטיס) ושיער מאפיר בגיל מוקדם יחסית, הם עדות למחסור בחומצה פולית.

איך החומצה הפולית "עובדת" בגוף

פולאצין היא המילה המשמשת לתיאור חומצה פולית וקבוצת החומרים הקשורים לה. במזון, לפולאצין יש שתי צורות: פולאטים חופשיים הנטמעים בקלות ופולאטים קשורים, הידועים בשם פוליגלוטאמטים, הדורשים תהליכים עיכוליים מורכבים יותר.

הפולאטים נספגים במעי הדק, נקשרים לחלבון ונישאים דרך זרם הדם אל הכבד. שם הם עוברים שינוי כימי (הם מפוגלים) ואחר כך הם עוברים למוח העצמות ומבשילים תאי דם אדומים.

חומצה פולית (כאנזים של פולאצין) דרושה לבניית תאי דם אדומים על ידי יצירת קבוצת הם (Heme ), החומר המכיל ברזל המצוי בהמוגלובין. חומצה פולית מסייעת ליצירת חומצות אמינו חיוניות לחילוף חומרים של חלבון, וגם יוצרת פורינים ופיראמינים הנחוצים ליצירת DNA ו-RNA , החומצות הנוקלאיות המכילות את הקודים הגנטיים.

לחומצה פולית יש תפקיד בהפיכת אתנולאמין, אמינו אלכוהול, לכולין (שהוא אחד מויטמיני ה-B שהגוף מסוגל ליצר).

החומצה הפולית מופרשת בשתן ובמיץ המרה.

היכן ניתן למצוא חומצה פולית במזון

חומצה פולית נמצאת במזונות בעלי צבע ירוק כהה, כמו: ברוקולי, כרוב, סלרי, מנגולד, לפת ותרד, עגבנייה, גזר, בטטה, בלחם, בדגנים מלאים, תירס ומולסה, באגוזים, בוטנים, משמשים, שעועית, פולי סויה, אבוקדו, בננה, מלון, תפוז, בחלמון ביצה, בסלמון (אלתית), כבד ובכליות.

כדי שהחומצה הפולית תיספג בגוף היא זקוקה לחומרים מזינים אחרים, ויטימינים B-6 , B-12 ו-C .

הספיגה של חומצה פולית בגוף היא בהתאם למקור התזונתי שלה: 10 אחוזים מהכמות המצויה בשמרים, 31 אחוזים מהכמות המצויה במיץ תפוזים, 80 אחוזים מהכמות המצויה בביצים ובכבד, 82 אחוזים מהכמות המצויה בבננה.

בכמה ממדינות אירופה כבר עיגנו בחוק הוספת חומצה פולית לכל סוגי הקמח, כדי שהצריכה של מרכיב חיוני זה תגדל. יוזמה ברוח זו עומדת על הפרק גם בישראל.

*יש לזכור כי חומצה פולית נהרסת בקלות יחסית בבישול יתר, בעיבוד ובחשיפה לשמש חזקה.

לקיחה של חומצה פולית כתוסף תזונה

בישראל, בארה"ב (RDA ) ובאנגליה (RNI ), המינון המומלץ הוא 200 מק"ג ליום למבוגרים. אך מחקרים קליניים מתקדמים מראים כי צריכה של 400 מק"ג ליום, הוא המינון הנכון יותר.

מחקר רפואי שנערך בשנת 1991 ופורסם ב-Lancet וכלל 1195 נשים מ-7 מדינות הראה שלקיחה של 4 מ"ג (לא מק"ג) ליום של חומצה פולית הוריד ב-75 אחוז מומים מולדים בעוברים.

ניתן לקחת את החומצה הפולית כתוסף בודד או כחלק מ- B קומפלקס (B Complex ).

למי חשוב לקחת חומצה פולית במינון מוגבר

לנשים השוקלות להיכנס להריון או במהלך ההיריון מומלץ לקחת 800 מק"ג ליום.

שימוש קבוע בגלולות למניעת הריון, יכול להפריע לספיגת חומצה פולית, מומלץ להוסיף כמות של 600 מק"ג ליום.

שימוש קבוע באספירין, יכול להפריע לספיגת חומצה פולית, מומלץ להוסיף כמות של 600 מק"ג ליום.

שימוש קבוע בנוגדי חומצה, יכול להפריע לספיגת חומצה פולית, מומלץ להוסיף כמות של 600 מק"ג ליום.

שימוש קבוע בתוספי עיכול אנזימטיים יכול להפריע לספיגת חומצה פולית, מומלץ להוסיף כמות של 600 מק"ג ליום.

אנשים שצריכת האלכוהול אצלם גבוהה מומלץ להוסיף כמות של 800 מק"ג ליום.

אנשים הצורכים מעל ל-2000 מ"ג ויטמין C ליום מומלץ להוסיף כמות של 600 מק"ג ליום.

כתחליף אסטרוגן- ד"ר קרלטון פרדריקס ממליץ על לקיחה של 40-60 מ"ג של חומצה פולית כתחליף אסטרוגן לנשים שאינן יכולות לשאת את תופעות הלוואי של שימוש בתחליפי אסטרוגן.

זהירות

לקיחה של חומצה פולית עלולה לצמצם את יעילותן של תרופות נגד התכווצות הניתנות לחולים אפילפטיים. אין לתת לחולי אפילפסיה תוספים של חומצה פולית ויש להגביל את הצריכה של המזונות המכילים כמות רבה שלה.

אנשים מבוגרים וטבעונים שלהם יש נטייה לפתח חסר בויטמין B-12 צריכים לשים לב כי נטילת חומצה פולית עלולה לטשטש את התסמינים של העייפות והחולשה. באותה המידה לקיחה של ויטמין B-12 עלולה לטשטש חסר בחומצה פולית, לכן, מומלץ לעשות בדיקת דם, כדי להיות בטוחים שרמת שניהם תקינה.

בנוסף, לקיחה קבועה של חומצה פולית עלולה לפגוע בספיגת האבץ ויש לשים לב לכך.

רק בריאות.


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)- מטפל ומרצה ברפואהמשלימה. הקליניקה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

תסמונת קדם ויסתית- P.M.S Pre Menstrual Syndrome – הטיפול הטבעי/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

אומדנים מדויקים מצביעים על כך שכ- 35% מכלל הנשים סובלות

הישגים בלימודים ותזונה / ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הישגי תלמידי ישראל בשנים האחרונות מצביעים על מגמה ברורה של

INSOMNIA- אינסומניה בראי הרפואה המשלימה/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

זהו החלק השני בסדרת המאמרים בנושא אינסומניה. בחלק זה אסקור