לשמחה תרומה משמעותית להפיכתם של החיים (גם אם הם קשים ומלאי סבל) לנעימים יותר. השמחה והאופטימיות יכולים להפוך את החיים לקלים יותר .בידך הבחירה אם להיות שמח ומאושר עד הגג או עצוב ואומלל עד עמקי נשמתך. כאשר הלב השמימי שופע לא ימשול בנו הלב הגופני, לא נרדוף אחרי תשוקות זמניות, בריאות האדם תשגשג ותשפיע. כאשר אנרגיית הלב זורמת בצורה מאוזנת האדם יהיה בהארה, כאשר ההארה מצויה תהיה זרימת אנרגיה חופשית לכל איברי הגוף והבריאות תהיה מושלמת.

הקדמה

· "השמחה היא רפואה גדולה, וכל החוליים הבאים על האדם- כולם באים רק מקלקול השמחה" (רבי נחמן מברסלב)

· "ללב יש הסיבות שלו, שעליהן השכל לא יודע כלום" (בלז פסקל)

· "אין שמחה כשמחת הלב" (בן סירא)

· "בשמחה" מצויות האותיות "מחשבה". ואכן שמחה ללא מחשבה היא הוללות" (הרב אורי מדובינסקי)

· "החיים כבר ידאגו להביא אליך את הצער,האחריות שלך היא ליצור את השמחה" (מילטון אריקסון)

הציטוטים הנ"ל באים להמחיש עד כמה חשובה הרגשת השמחה. במאמר הזה אנסה להראות כי לשמחה פנים רבות, אך מסקנה אחת משותפת: השמחה היא הבסיס לבריאות איתנה.

מה כוללת ההגדרה של שמחה?

"גיל, ששון, הרגשת סיפוק ורצון רב, מצב רוח עליז" (מילון אבן שושן)

" עשרה שמות נקראה שמחה, אלו הם: ששון, שמחה, גילה, רינה, דיצה, צהלה, פצחה, עליזה, חדווה, עליצה" (שיר השירים רבה, פרשה א’)

בד"כ נגדיר שמחה גם כהרגשה של אושר, עליזות, עליצות, חיוך, אופטימיות, נתינה ועוד..

מה הוא רגש השמחה?

כל גירוי שקולט הגוף גורם לתגובה כימית. רגש השמחה הוא אחד מקשת הרגשות שהאדם חווה באופן טבעי במהלך חייו. רגש זה בא בעקבות התרחשויות פנימיות וניזון מתוך יחסי גומלין עם הסביבה.

כתגובה לרגש השמחה מפריש המוח הורמונים כמו אוקסיטוצין, סרוטונין ודופמין שהם מעין שגרירים כימיים שנעים בגוף לאברי מטרה שונים ומשפיעים על תגובת הגוף כולו.

מהי התרומה של השמחה לבריאות הנפש?

להומור ולשמחה תרומה משמעותית להפיכתם של החיים (גם אם הם קשים ומלאי סבל) לנעימים יותר. השמחה והאופטימיות יכולים להפוך את החיים לקלים יותר . אדיר כהן (1994 ) מציין בספרו "חיים בצחוק" כי "ההומור אינו מרפא את הכאב , פותר את הבעיה ומביא להחלמה מלאה , אך הוא מקל על ההתמודדות , מחזק את ה"אני" במאבקו בקשיים ומעניק לו פרח לשמח את יומו" . בקרב אוכלוסיות הפגועות באופן מיוחד , ניתן להקנות סביבה המכוונת למגוון ביטויים של שמחה ובכך לטפח את הבריאות הנפשית.

שמחה ואושר הם מצבים שנתקלים תמיד בחוסר אמון, כאילו אדם אינו יכול להיות שמח ומאושר. אם אתה מספר שאתה עצוב מדוכא אומלל כולם יאמינו לך, זה נראה טבעי. אם אתה מספר שאתה שמח ומאושר, איש לא יאמין לך- זה נראה לא טבעי.

בידך הבחירה אם להיות שמח ומאושר עד הגג או עצוב ואומלל עד עמקי נשמתך.

השמחה מרחיבה את כוחות הנפש, הופכת את האדם לאנרגטי, ומדרבנת אותו לפעילות ולעשייה, לעומת הרגש ההפוך- העצב שמכנס את כוחות הנפש ומשבית את פעילותו של האדם.

כמו כן, ישנה זיקה הדדית בין השמחה לבין האהבה. שמחה עמוקה יכולה לעורר אצל האדם את רגש האהבה, ומימוש אהבה גורם לאדם לשמחה.

השמחה בראי הפילוסופיה

על פי הפילוסוף ברוך שפינוזה יש 3 רגשות בסיסיים:תשוקה, שמחה ועצב. השמחה – שהיא אחת מ 3 הרגשות הבסיסיים היא "מעבר של אדם משלמות קטנה יותר לשלמות גדולה יותר". לכן, על האדם לחתור להעצים את שמחתו ובכך להגביר את שלמותו.

במאמר אחר אמר שפינוזה: "כשהנפש מסתכלת בה עצמה ובכוח פעולתה היא באה לידי שמחה, ושמחתה מרובה ככל שמרובה הבהירות שמתוכה היא מדמה לה את עצמה ואת כוח פעולתה".

פילוסופים שונים טענו כי השמחה היא בעצם המטרה של בני אדם בעולם. טענה זו נכנסה באופן חזק יותר במאה השמונה עשרה, על ידי ג’רמי בנת’ם אשר טען כי המטרה המוסרית העליונה היא להביא לכך שיהיה מה שיותר שמחה למה שיותר אנשים. בנת’ם טען שכל החקיקה והמדיניות צריכה להיעשות מתוך ההסתכלות הזו.

מתוך ראית האושר של כל בני האדם כערך עליון, טען ממשיך דרכו של בנת’ם, ג’ון סטוארט מיל, שאפליה כלפי נשים אינה מוסרית שכן האושר של נשים חשוב לא פחות משל הגברים.

השמחה בראי הרפואה הסינית המסורתית

כשאנו בוחנים את יחסי גוף-נפש רגשות ברפואה הסינית, עלינו לזכור מס’ נקודות:

  • תפיסת האיברים הפנימיים כאזורי השפעה נפשיים רגשיים מהווים גורם חשוב בהבנת המחלות וגורמיהם בפרקטיקה הסינית.
  • הרפואה הסינית מתייחסת לרגשות כאל חלק בלתי נפרד מהתפתחות המחלה.
  • חשוב לראות את הרגשות בקנה מידה נכון משום שהן חלק טבעי ונורמלי בקיום האדם.
  • המונח שמחה כולל בתוכו רגשות כגון: אושר, התרגשות יתר,עליצות ואופוריה.
  • שמחת יתר עלולה להזיק ללב. השמחה עלולה להוות גירוי חזק שעלול לגרום להתפרצות אש בלב וחום ריק בלב. יחד עם זאת, חשוב לזכור:במצב נורמלי השמחה תחזק את הלב.

כיוון שהשמחה עפ"י תיאוריית חמשת האלמנטים קשורה לאלמנט האש ובעיקר ללב, אסביר עליהם:

אלמנט האש

האש היא הכוח, בעלת העוצמה. האש אקטיבית ומשמעה הניצוץ והלהבה הנותנים לנו את החיים.

במצב מאוזן, יוצרת האש אווירה של חום ואהבה. כשהאדם בריא ומאוזן הוא זקוק לחום אך יחד עם זאת הוא מסוגל להעניק חום לאחרים.

חוסר יכולת להעניק חום ואהבה לזולת, אדם שמקרין תחושת קור פיזי ו/או רגשי, אדם שאין לו יכולת להיעזר בזולת (גם באנשים קרובים ביותר) אדם עם זרימת דם איטית, איברי גוף קרים- יש לו חוסר באלמנט האש. זאת כיוון שאין מספיק חום בגוף ואין מספיק אש בכדי לחמם את הגוף והנפש.

מפרקים כואבים וחמים, הרגשת חום בכל הגוף, הרגשת יובש בכל הרמות, (פיזית, נפשית ורגשית), אינסומיה, חלומות טרופים, בעיות לב, זיעה קרה, דליות ברגליים, דימומים, הבזקים, חום – סימפטומים המצביעים על עודף באלמנט האש. זאת כיוון שיש יותר מידי אש בגוף אשר גורמת לחום ברמה הפיזית, הנפשית והרגשית.

הלשון – היא האמצעי בעזרתו האדם מבטא את אשר על ליבו, מעביר אינפורמציה ויוצר קשר עם הזולת.

חוסר איזון באלמנט האש, יוביל כך שהאדם לא יוכל להתבטא כראוי.

עודף באלמנט האש נמצא אצל אנשים דמגוגים היכולים להפנט בכוח דיבורם בלבד. צורך לדבר הרבה ובקול רם, אנשים שבדרך כלל יהיו שמחים (אנשים שאינם יכולים לדבר מבלי לגעת בבן שיחם). או לחליפין אנשים המדברים עם בן שיחם ממרחק רב ולא מסוגלים שיגעו בהם סובלים מחוסר איזון באלמנט האש.

מקצועות אופייניים לאלמנט האש: פוליטיקאים, ליצנים, שדרנים, מספרי סיפורים, שחקנים, כל מה שקשור באנשים.

הלב

כאשר מסתכלים על האדם כשדה של מודעות, בו מתבצעים תהליכים רוחניים וגופניים נראה כי הלב משמש כמושל העליון של שדה זה.

אין המדובר באיבר פיזיולוגי בלבד, אלא מדובר באיכות האנרגטית הכוללת את הלב הפיזיולוגי הממוקם בבית החזה ואת הלב השמימי הממוקם במרכז המצח.

הלב הגופני– משמש לדחיפת דם לגוף כולו ומבחינה אנרגטית הוא מחובר למרכז החזה.

הלב השמימי– אחראי על השליטה. מרכז זה נמצא במרכז המצח. הלב השמימי פועל רק כאשר רמת המודעות אצלנו גדלה ואנו מודעים לקיומו, פעילות זו היא תנאי מוקדם להארה, לבריאות ואיזון רוחני.

כאשר הלב השמימי שופע לא ימשול בנו הלב הגופני, לא נרדוף אחרי תשוקות זמניות, הדם יתנקז בצורה אופטימלית, בריאות האדם תשגשג ותשפיע. כאשר אנרגיית הלב זורמת בצורה מאוזנת האדם יהיה בהארה, כאשר ההארה מצויה תהיה זרימת אנרגיה חופשית לכל איברי הגוף והבריאות תהיה מושלמת.

הלב הוא בית האהבה הבלתי מותנת. אהבה זו לא קשורה לתנאים סביבתיים, היא נטולת תשוקות, באהבה זו אין הבדל בין נתינה לקבלה יש רק פתיחות.

העובדה שהלב אחראי על זרימת הדם בגוף מצביעה על החשיבות של הלב, דרך השליטה בזרימת הדם שולט הלב על כל איברי הגוף, ניתן לומר שהדם נושא עימו את התבונה הגופנית, תבונה זו מזניה את כל איברי הגוף ושמרת על סדר ואיזון בכל האיברים. כאשר הזרימה שופעת צבע הפנים טוב והעיניים בורקות.

הדפקים השונים מצביעים על מצב הלב, היות והלב אחראי על סירקולציית הדם, וקצב סירקולציית הדם הוא הקובע את הדופק. דופק חזק מעיד על אנרגיית לב חזקה. דופק חלש מצביע על אנרגיית אש חלשה. בדרך כלל בכל נשימה הלב אמור לפעום 4 פעימות. אם הדופק מהיר זאת אומרת גבוה מ- 5 פעימות לנשימה הדבר מעיד על עודף חום בלב. אם הדופק איטי זאת אומרת פחות מ- 3 פעימות לנשימה הדבר מעיד על חוסר חום בלב.

הלב אחראי על הדיבור – עודף מתבטא בדיבור ללא הפסקה, ללא היגיון, מלווה בצחוקים. חוסר – דיבור מועט, חלש ומבולבל.

אנשים שיוצאות להן מילים בסדר הפוך, תשושים, הדבר מצביע על תשישות הלב ועל מצב של חסר.

  • צחוק מחזק את הלב.
  • צחוק לגלגני סרקסטי – ציני, פוגע באיזון של הלב.
  • צחוק היוצא מבית החזה – צחוק עצבני מעיד על בריחת אנרגיית הלב (אנשים שמשתעלים אחרי הצחוק).
  • צחוק היוצא מאזור הבטן-הוא צחוק בריא שמחזק את האש הטבעית בלב ומרגיע את הנפש.

אנשים השואפים לעליה תלולה בסולם החברתי, מוצאים לא פעם שפסגת הפירמידה קרה מאוד, לשם קיום בפסגת הפירמידה יצטרך האדם לבזבז את כל אנרגיית האש אשר בלבו. כמו כן יבזבז את אנרגיית הלב בגלל פחד מנפילה מהפסגה, מצב אשר יוביל תמיד לחסר באנרגית הלב. חלומות על נפילה לתהום – דוגמא טובה, או נפילה בכלל, מצביעים על חסר אנרגיית אשר בלב.

הלב שומר על ייחודיות הפרט, על שלמותו ועל יושרו הפנימי. ייחודיות זו שבה כל אחד מאתנו מבטא את עצמו ואת הטאו, נקראת טה = TE (המעלה הטובה). מעלה זו מייחדת אותנו מאחרים והיא נשלטת ע"י הלב. ניצול יתר של אנרגיית הלב לצורכי אגו ימנע מאתנו את היכולת להגיע לסיפוק רוחני, שהוא עמוק יותר מסיפוק גופני. אדם אנוכי יסבול בהכרח מבעיית לב.

האם אתה טיפוס האש?

להלן מספר רעיונות מרכזיים שיאפשרו לך לאבחן האם אתה שייך לאלמנט האש:

טיפוס אש מאוזן

  • צבע עור נוטה לאדמומיות, פנים רחבות בעיקר חלק תחתון של הפנים, סנטר, אוזניים ואף בולטים. טיפוס אש נוטה לרזון, מדבר בצורה כפייתית תוך כדי נטייה לצחקוקים, קול ברור וחזק.
  • מבחינה רגשית הוא "שביר" ונוטה למצבי רוח. לא פעם טיפוס האש נכנס לדיכאונות, אינטליגנטי אך מתקשה לקבל דברים חדשים.
  • אדם פעיל מאוד, הליכתו מהירה, נוטה להיות "וורקהוליק" (משועבד לעבודה). במיוחד הדבר נכון כשיש בחוץ מזג אוויר חם.
  • מבחינה תזונתית: על טיפוס האש לשמור על דיאטה קפדנית, מזון דל שומן ללא מלח ואלכוהול. תרגילי הרפיה ונשימה בצורה לא מאומצת מידי יועילו לו.
  • מבחינה חברתית: טיפוס האש נוטה להתבלט, אופיו חם, מושפע מרגשות ופועל במרץ רב אך גם בבהירות.
  • כאשר טיפוס האש מפתח את יכולתו, הוא מסוגל לחזות את העתיד. מפעיל אחרים, מלא "ניצוצות" חיות וזוהר.
  • כל הבא במגע עמו יחוש את נוכחותו.
  • מסוגל ליצור אנרגיה אך גם לפזר אותה.
  • מחפש התרגשות וזו דרכו בחיים.
  • פעיל, וכמו האש תמיד ינסה להגיע לראש הפירמידה.
  • טיפוס האש הוא כמו השמש, יאפשר התפתחות וגדילה לסובבים אותו, כאשר תחסר לו האש הוא יהיה קר מבחינה פיזית ומנטלית.

טיפוס אש בעודף

  • טיפוסים נבונים. תלמידים פקחים ומבריקים, נמצאים תמיד בחיפוש אחר ידע ופרשנות.
  • צורת ראשם דומה לאגס, פנים אדומות ולרוב הם רזים ובריאים.
  • נוטים להתמקד בעבודתם ובדרך כלל לא יתעסקו בעבודות פיזיות.
  • בדרך כלל יסבלו מבעיות נשימה.

טיפוס אש בחסר

  • פנים אדומות בדרך כלל. אם החסר גדול וממשי הפנים יהיו חיוורות.
  • גם טיפוסי החסר רזים וראשם דמוי אגס.
  • חכמים אך איטיים בתנועתם הפיזית.
  • נוטים לעצבנות רגישות יתר ואנוכיות.
  • אנשים עם חסר באלמנט האש צריכים להיות מודעים למגבלותיהם הפיזיות.
  • בדרך כלל לא חברותיים ומעדיפים בדידות.
  • הם נוטים לבעיות עצבים שמובילות לבעיות נשימה ועיכול.
  גישת הפסיכולוגיה הסינית

לשמחה אין כל קשר להצלחה , להישגיות , לכסף,לכוח, ליוקרה . השמחה קשור להכרה שלך , לא לאישיות שלך . דברים קורים רק ברגע שוויתרת לגמרי על כל מאמץ לחתור ולהשיג אותם. אתה מחמיץ דברים דווקא בגלל המאמץ.

האדם רוצה להיות שמח, ולכן הוא יוצר לעצמו סבל . אם אתה רוצה להיחלץ מהסבל, עליך להתנער מהרצון שלך להיות שמח – אז אף אחד לא יכול לעשות אותך עצוב ואומלל. השמחה היא במקום שאתה נמצא. אתה מחמיץ בגלל עצמך בגלל שיש לך גישה לא נכונה – אתה חי בעבר וחושב על העתיד.

הפיתרון

 

שמחה היא להיכנס פנימה אל תוך עצמך. לעמיד מול עצמך מראה ולשאול:

מהן הסיבות בתוכי שיוצרות את זה?

מדוע אני עצוב ואומלל?

למה יש בי כל-כך הרבה חרדה?

למה איני מסופק?

  • ברגע שתילמד להציב את המראה מולך, אתה מתחיל להתמלא שמחה, כי תוך כדי התהליך הזה הסבל מתחיל לרדת, העצב מתחיל להתפוגג, החרדה מתמוססת ואתה נפרד ממנה.
  • תתבונן במה שאתה עושה , קודם אתה יוצר בעיה , אחר כך אתה מחפש פתרון. היכן שאתה יוצר את הבעיה שם הפתרון.
  • אין לך בעיות, זה כל מה שצריך להבין. ברגע הזה ממש אתה יכול להיפטר מכל הבעיות.
  • כל פעם שאתה תופס את עצמך יוצר בעיה, חמוק מזה מיד.
  • האגו אינו ישות, הוא מתח. הוא נוצר רק שיש עימות.
  • תתחיל לחיות ברגע זה ותראה שככל שאתה חי יש פחות בעיות. כשאתה לא חי האנרגיה תקועה והיא הופכת לקוץ בלב.
  • אתה פשוט חייב לצאת החוצה מן המנגנון השכלי, להשליך את דפוסי ההתנהגות מהעבר ובהדרגה אתה תתחיל להרגיש שמח ומאושר…

עפ"י הרפואה הסינית הנפש (SHEN ) שוכנת בלב. במהלך היום הנפש מחזקת את האיברים והמרידיאנים השונים.

בלילה, הנפש חוזרת אל הלב כדי להתמלא מחדש בדם ואנרגיה, כך שתוכל להיות רעננה לקראת היום החדש.

להלן מספר תרגילים שיעזרו לך לשפר את איכות השינה וכך לחזק את הלב, הנפש ולהביא שימחה

תרגילים לשיפור השינה

ניתן לראות בשינה זמן מופלא של התחדשות, מנוחה והכשרה חוזרת ונשנית של המערכת שלך לפעילויות שונות. קל מאוד לראות ולהבין כי איכות השינה משפיעה מאוד על איכותם של דברים רבים אחרים.

אם נתבונן בקיצוניות על מצב של שינה לקויה מאוד ובלתי מספקת, משהו כגון שעה-שעתיים של שינה בלילה במשך תקופה ארוכה, ניווכח כי איננו מסוגלים לבצע פעולות פשוטות ומצב הרוח שלנו נוטה לשפל. לעומת זאת, אם מישהו ישן באופן עמוק ויסודי…

כשמדובר בשיפור השינה. אין פירוש הדבר דווקא לישון יותר שעות. במקרים מסוימים זה אפילו עשוי להיות להפך: פחות שעות שינה , אך איכות שינה טובה יותר. בכל מקרה מומלץ על לפחות 6 שעות שינה בלילה!.

תרגיל ראשון: "זכור שאתה ער במהלך שנתך !, נסה להיות מודע לחוויות שאתה עובר"

כולנו חולמים בלילה, גם כאשר איננו זוכרים אפילו חלום אחד.

להיות מודע להרפתקאות שאתה עובר בשנתך – מה שמכונה בעצם "חלום" – אפשר בשתי דרכים: בזמן השינה עצמה: להיות מודע לכך שאתה כרגע חולם או לאחר שאתה מתעורר (לזכור את החלומות).

דרך תרגיל זה אנו "פותרים" את הקונפליקטים "שיושבים על ליבנו" ומאפשרים לשמחה לחזור ללב

תרגיל שני: "להרפות את הגוף ביסודיות לפני השינה, לפני שנרדמים"

בתרגיל זה יש להרפות את הגוף, איבר אחר איבר, עד להירדמותך. מתחילים מהראש ועד קצוות הרגליים.

תרגיל זה עשוי לשפר, בין יתר הדברים, גם את כושר הריכוז שלך, את העבודה שלך עם עצמך לפני השינה ואת איכות השינה. דרך ההרפיה אנו מפעילים את המערכת הפרא-סימפטטית ומכינים את הגוף להרפיה ושינה עמוקה.

תרגיל שלישי: אל תנסה לישון, אלא פשוט לנוח. ראה זאת כמנוחה. מה אכפת לך ישן-לא-ישן? נרדם-לא-נרדם? פשוט נסה להעניק לעצמך את המנוחה הטובה והמרגיעה ביותר, זמן שליו של רגיעה והחלפת כוחות, ללא לחץ או ציפיות כלשהן"

תרגיל זה טוב לאנשים המתקשים להירדם בלילה. כשאנו לא נרדמים מחשבות שליליות עולות והשמחה נעלמת בחשיכה.

תרגיל רביעי: "לפני השינה, הזמן חלום שרצונך להתנסות בו… "

לפני השינה, הזמן חלום כלשהו, משהו שאתה רוצה להתנסות בו בלילה. או כל דבר שרצונך לחוות בשנתך. דרך הזמנת חוויות טובות- תחווה חוויות טובות במהלך הלילה, ונפש תקבל אנרגיה מחודשת. הרי נבואות טיבן הוא להגשים את עצמן….

תרגיל חמישי: "הודיה. עם התעוררותך בבוקר"

הישאר עם עיניים עצומות – והודה בלבך על נוכחותך, על החיים האלה, על השינה הנפלאה הזאת או על כל מה שתבחר. שהוא פיניש חיובי להמרצת הנפש ויצירת תנאים ליום חיובי ושמח.


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)- מטפל ומרצה ברפואה משלימה. הקליניקה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

הלב בראי הרפואה הסינית/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב

הרפואה הסינית/ ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

הרפואה הסינית היא הרפואה העתיקה ביותר בעולם: השימוש בה החל