בפרקטיקה הקלינית נוהגים מטפלים רבים להשתמש בנקודות Ren-4 ו-Ren-6, אך נוהגים הרבה פחות להשתמש בנקודה לא פחות אפקטיבית שהיא Ren-3. במאמר זה אסקור את תפקידי הנקודה: הן הפיזיים והן הפסיכו-פיזיולוגיים, כמו גם מחקרים קליניים שנעשו בסין על הנקודה. אני בטוח כי המאמר יעזור להרחיב את גבולות הידע, וכך גם את השימוש בנקודה זו.

הנקודה Ren-3 נקראת גם CV-3 ובשמה הסיני נקראת Zhong ji

פירוש השם Zhong ji :

Zhong –מרכזי

Ji – ציר

הסבר: Zhong ji = הציר המרכזי. הנקודה ממוקמת במרכזו של הגוף. גם בציר האורכי וגם בציר הרוחבי.

הסינים מכנים גם את כוכב הצפון בשם Zhong Ji , כיוון שכוכב הצפון הוא המרכז של השמיים בדיוק כפי שהנק’ Ren-3 היא המרכז של הגוף.

בספר "המראה הזהוב" נאמר כי המילה Ji יכולה להתפרש גם כדחוף/ אקוטי, ואז פירוש השם הוא המרכז הדחוף/ האקוטי. ההסבר לשם הזה הוא שהנקודה מאוד אפקטיבית לטיפול בכאב בטן אקוטי.

מיקום הנקודה:

בקו האמצע של הבטן התחתונה, 4 צ’ון מתחת לטבור ו-1 צ’ון מעל לגבול העליון של עצם הפוביס (Pubic Symphysis )

אופי הנקודה:

נקודת ההתראה של שלפוחית השתן- מיטיבה עם שלפוחית השתן ומנקזת לחות חמה.

נקודת מפגש של שלושת מרידיאני היין של הרגל (הכליות, הטחול והכבד) עם מרידיאן ה-Ren .

מפזרת סטגנציה ומיטיבה עם המחמם התחתון. מנקזת לחות ומטפלת בהפרשות וגינאליות.

מיטיבה עם הרחם ומווסתת מחזור חודשי.

מחזקת את הכליות והתמצית (Ging ).

דיקור

0.5 -1 צ’ון בניצב.

אזהרה: יש לבקש מהמטופל להתרוקן משתן לפני שדוקרים את הנקודה, כדי שלא נחדור את שלפוחית השתן. כמו כן, יש להימנע מדיקור עמוק בזמן הריון ומדיקור בניצב בהריון מתקדם.

נקודה למחשבה: באופן כללי לא מומלץ לדקור בפיזור את נקודות ה-Ren שנמצאות מתחת לטבור. אם בכל זאת אנו רוצים לפזר את נקודה Ren-3 (למשל: במצב של הצטברות לחות חמה), כדי לאזן את הגוף יש במקביל לדקור בחיזוק את נקודה KI-6 או את נקודה BL-31 .

אינדיקציות טיפוליות:

כאב אקוטי בבטן תחתונה, כאב חד באזור הטבור, כאב בטן אקוטי בשילוב הצטברות שתן (בנשים בהריון).

דלקת בשלפוחית השתן, צניחת שלפוחית, דם בשתן, אבנים בכליות, תכיפות במתן שתן, דחיפות במתן שתן, עצירת שתן, הרטבת לילה, כאב בשופכה.

כאב וגרד באבר המין המלווים בתחושת חום, הפרשות וגינאליות, קרי לילה (יתכן וילווה בחלומות ויתכן שללא חלימה).

מחזור חודשי לא סדיר, דימום יתר בזמן הווסת, אי פריון, אל-וסת, כאבי וסת, דימום רחמי , צניחת רחם, גושים בבטן.

כאב גב תחתון, היתקעות של השליה ובצקות.

אבחנה מבדלת

הנק’ Ren-3 היא נק’ התראה קדמית של שלפוחית השתן. כמו כל נק’ ההתראה הקדמיות היא אוספת את ה-QI בחלק הקדמי של הגוף. באופן כללי מתוארות פתולוגיות של שלפוחית השתן כבעיות המלוות בסימפטומים כמו: כאב, דחיפות, תכיפות והצטברות שתן.

מטופלים מסוג עודף: הפתולוגיה תכלול הצטברות של לחות או לחות-חמה וסטגנציה של Qi . לכן הסימפטומים של דחיפות וצריבה במתן שתן, שתן מועט,כהה וריחני נפוצים במקרה זה. ייתכן שנראה גם דם בשתן או אבנים בדרכי השתן.

מטופלים מסוג חסר: הפתולוגיה מופיע במטופלים עם רקע קודם של חסר Qi או Yang . לכן הסימפטומים של תכיפות שתן, דחיפות במתן שתן ושתן רב ושופע נפוצים במקרה זה.

מבחינה קלינית יהיה זה נכון יותר לבחור בנקודה Ren-3 במטופלים מסוג עודף ובנקודה Ren-4 במטופלים מסוג חסר.

מחקרים קליניים:

מחקר ראשון

מחקר קליני שנעשה בבית החולים שליד בית הספר לדיקור ומוקסיבציה של אוניברסיטת בייגין (Beijing University of TCM ) באוגוסט 2008, נועד לבדוק את היעילות של הטיפול בעזרת אלקטרו-אקופונקטורה

(Electro-Acupuncture ) על נק’ Ren-3 בטיפול בהיפרפלזיה שפירה של בלוטת הערמונית (Benign Hyperplasia of Prostate )

שיטת המחקר: ריכוזית, אקראית, מבוקרת, כפילות סמויה.

נלקחו 276 מטופלים שחולקו לשתי קבוצות: 138 חולים שקיבלו טיפול באלקטרו-אקופונקטורה (EA ) ו-138 חולים שקיבלו טיפול תרופתי דרך הפה של טבליות Qianliekang .

לאחר סדרת טיפולים ראשונה נבדקו הפרמטרים הבאים: התוצאות של המדד הבינלאומי לפרוסטטה (I-PSS ), מדד איכות החיים (L ), זרימת השתן, נפח שלפוחית השתן וגודלה של הערמונית.

תוצאות המחקר היו: שיעור היעילות הכולל בקבוצת ה-EA היה 96.4%. שיעור היעילות הכולל בקבוצת הטיפול התרופתי היה 86.2%. ההבדל בין הקבוצות הוא (P<0.10).

שתי הקבוצות היו יעילות בשיפור התסמינים של הערמונית.גם בתוצאות של המדד הבינלאומי לפרוסטטה (I-PSS ), וגם במדד איכות החיים (L ), זרימת השתן, נפח שלפוחית השתן וגודלה של הערמונית.

סיכום: הטיפול בעזרת אלקטרו-אקופונקטורה (Electro- Acupuncture) ) על נק’ Ren-3 בטיפול בהיפרפלזיה שפירה של בלוטת הערמונית (Benign Hyperplasia of Prostate ) הוא יעל ואפקטיבי מאוד.

מחקר שני

מחקר קליני שנעשה בבית החולים שליד בית הספר לדיקור ומוקסיבציה של אוניברסיטת גואנגזו, בסין

(Guangzhou University of TCM ) באפריל 2009, נועד לבדוק את היעילות של הטיפול בדיקור לעומת צמחי מרפא בכאבי ווסת (Dysmenorrhea ) באמצעות בדיקת הרמות של הפרוסטגלנדינים (Prostaglandins ) בדמן.

שיטת המחקר: קבוצה של מטופלות הסובלות מכאבי ווסת חולקה באופן אקראי לשתי קבוצות משנה: האחת קיבלה טיפול בפורמולת צמחים בלבד ואילו השנייה קיבלה טיפול בדיקור בלבד.

הקבוצה שטופלה בפורמולת צמחים כללה 31 מטופלות שקיבלו כמוסות של הפורמולה:

Tian Qi Tong Jing

הקבוצה שטופלה בפורמולת דיקור כללה 30 מטופלות שקיבלו דיקור בנקודות הבאות:

Ren-4 ,(Qi Hai) Ren-6 ,(Zhong Ji ) Ren-3 ב(Guan Yuan).

הרמה של כאבי הווסת נמדדה עפ"י כמות הפרוסטגלנדינים (prostaglandin E2 (PGE2,בPGF2alpha, prostaglandin F2alpha בדם הפריפרי. הבדיקה נעשתה לפני הניסוי ואחריו.

תוצאות המחקר היו: בקבוצה שקיבלה דיקור בלבד נצפה שיפור של % 93.5. בקבוצה שלקחה את הפורמולה היה שיפור של 73.3% (P < 0.05) .

בבדיקת כמות הפרוסטגלנדינים בדם נראה בבירור כי בקבוצה שעברה דיקור הייתה ירידה ניכרת ברמות של PGF2alpha ו PGF2alpha/PGE2

סיכום: דיקור נמצא יעיל יותר ואפקטיבי יותר בטיפול בכאבי ווסת (Dysmenorrhea), והחוקרים ממליצים להשתמש בו כפרוצידורה עיקרית לטיפול בכאבי ווסת.

שילובים מנצחים:

· Ren-2+ Ren-3 : לאיזון ההורמונלי בעת ההפריה.

· LU-7 +KI-6 +Ren-3 +Ren-6 +KI-8 +KI-13 : אל-ווסת.

· Ren-4+Ren-6+Ren-3 : לכאבי ווסת.

· GB-26+BL-23+SP-6+Ren-6+Ren-3 : למחזור לא סדיר.

· קודם דוקרים: TB-6+SP-6+Ren-6+Ren-3 ואז דוקרים: BL-32+BL-23+BL-20 +BL-60 לפרוסטטיטיס.

· SP-6+Ren4+Ren-5+Ren-2+Ren-3 : לקושי במתן שתן.

· GB-21+SP-6+SP-5+Ren-3 : להיתקעות של השליה.

אספקטים פסיכו-פיזיולוגיים:

צער

צער יכול לגרום לסטגנציה באזור הבטן התחתונה. כתוצאה מכך המטופל/ת יכול לסבול ממחזור לא סדיר, ציסטות ומיומות ברחם, חוסר חשק מיני ואימפוטנציה.

הצער יכול להופיע עקב אובדן של בן זוג, ילד, עסק או עקב חוסר יכולת להביא ילדים לעולם. ניתן לסייע למטופלים אלה ע"י פתיחת מרכזי האנרגיה, השני והשישי:

דוקרים את נקודות Ren-17+Ren-3 ומבקשים מהמטופל/ת לעשות דמיון מודרך. לדמיין כשעיניהם עצומות כדור אנרגיה כתום שיורד מבית החזה לאזור האגן ואז עולה בחזרה אל בית החזה. כך לאורך כל הטיפול.

יצירתיות וביטוי עצמי במהלך קיום יחסי מין

ישנם מטופלים שהם א-מיניים: הם לא חפצים בקיום יחסי מין- למרות המחיר שזה גובה בזוגיות.

במקרים בהם הם כן מקיימים יחסי מין, האקט נעשה בצורה טכנית וללא פתיחות רגשית וזרימה אנרגטית. ניתן לסייע למטופלים אלה ע"י פתיחת מרכז האנרגיה השני של הגוף:

קודם דוקרים את נקודות Ren-2+Ren-3 ולאחר 10 דקות מוציאים את המחטים ומניחים קונוסים של מוקסה ישירה על הנקודות * 9 קונוסים בכל נקודה, תוך כדי נשימות איטיות ועמוקות של המטופל/ת לאזור ה-Dian Tian .

מרשם נוסף הוא: LIV-5+LU-7+Ren-17+Ren-6+Ren-3 +LIV-12 +LIV-14 +ST-30 בטכניקה מאוזנת ומוקסה על נקודות Ren-17+Ren-6+Ren-3 (למעט מקרים בהם יש סימני חום בגוף).

קושי בכניסה להריון

ישנם מקרים רבים בהם יש לאישה קושי להיקלט להריון. במקרים בהם ברמה הפיזית הכול "תקין" אך יש מחסום אמוציונלי ניתן לטפל דרך פתיחת "טבעת הרבייה":

קודם דוקרים את נקודות Ren-2+Ren-3 ולאחר 3 דקות דוקרים את נקודות BL-32+BL-31 . כך אנו פותחים את החסימה האנרגטית של "טבעת הרבייה" ומאפשרים ליין וליאנג להתאחד= מאפשרים את קליטת ההיריון.

סיכום:

כפי שפורט במאמר זה, נקודה Ren-3 היא נקודה מאוד אפקטיבית בפרקטיקה הקלינית של הרפואה הסינית המסורתי. אני מקווה שמאמר זה עזר "להעלות את הרייטינג" של הנקודה, ושמטפלים רבים יותר ישתמשו בנקודה חשובה זו בפרקטיקה הקלינית.


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)- הקליניקה לרפואה משלימה. מטפל ומרצה לרפואה משלימה

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

הלב בראי הרפואה הסינית/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב

הרפואה הסינית/ ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

הרפואה הסינית היא הרפואה העתיקה ביותר בעולם: השימוש בה החל