הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב אחראי על תקינותם של כלי הדם 

השליטה והמודעות בחיינו קשורים ללב האנרגטי, הלב האנרגטי פועל רק כאשר רמת המודעות אצלנו גדלה ואנו מודעים לקיומו, פעילות זו היא תנאי מוקדם להארה, לבריאות, לנצחיות רוחנית, כאשר הלב האנרגטי שופע לא ימשול בנו הלב הגופני.

הלב הוא בית האהבה הבלתי מותנת. אהבה זו לא קשורה לגורמים סביבתיים, היא נטולת תשוקות, באהבה זו אין הבדל בין נתינה לקבלה יש רק פתיחות, 

"הלב מצליח תמיד להערים ולגבור על השכל"

(לה רושפוקו) 

"דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב"

(ברכות ו’) 

"החזון שלך יתבהר אך ורק כאשר תביט לתוך לבך. האדם המתבונן החוצה חולם. האדם המתבונן פנימה מתעורר"

( קארל יונג)

"כשאנחנו ממשיכים לחיות בלבבות שאנחנו משאירים מאחורינו, פירוש הדבר שאיננו מתים"

(תומאס קמפל) 

הקדמה

בכל התרבויות, הלב משמש כמרכז הפיזי והאנרגטי.

ניתן להיזכר בסיפור המרגש של דה אמיצ’יס "הלב", בו מרקו מחפש את אימו. או בשיר של אריק איינשטיין :"למה לי לקחת ללב" ובביטויים כמו: "נשבר לי הלב", ".כואב לי הלב לראות…" ו"נפל לי הלב למכנסיים מרב פחד" כדי להבין שללב משמעויות רבות.

ברפואה הסינית הלב מכונה הקיסר. הוא מסמל עוצמה וכוח. רק מעצם נוכחותו ישרור שקט בממלכה. הלב הוא הקיסר השוכן בארמונו, והוא שליט של הגוף הפיזי ושל הרגשות.

במאמר זה אנסה להראות את המשמעויות השונות של הלב בטרמינולוגיה הסינית.

בפרק 8 בספר ה- Ling Shu נאמר: "הנוטל אחריות על 10,000 האנשים מכונה לב".

בפרק 8 בספר ה- Su Wen נאמר: "הלב מחזיק במשרת השליט והריבון. קרינת הרוח נובעת ממנו". ללב היבט כפול, כמו גם לריבון הסיני. בחברה הסינית המסורתית, הקיסר היה התגלמות השמיים עלי אדמות. הוא הביא סדר ושגשוג על ממלכתו מעצם היותו; היתה זו ההארה שלו, חוכמתו וההרמוניה האישית שלו שקרנה ממשכנו בארמון שבמרכז העיר האסורה, שנחשבה למרכז סין, שנחשבה למרכז העולם. אולם הקיסר היה גם מנהיג פוליטי, שהשתמש בכח בצורה פעילה.

אם הריבון מקרין (מידה טובה), נתיניו ידעו שלווה מדור לדור. והאימפריה תזהר באור נגוהות.

ללב שמות רבים בטרמינולוגיה הסינית

כאשר הקורא הממוצע נחשף לכתבים העתיקים של הרפואה הסינית המסורתית, הוא עלול להיות מופתע ממגוון הכינויים שיש ללב בספרות העתיקה. אסקור כמה מהמונחים העיקריים:

Xin Zhong

מונח המשקף את תפקיד הלב כמושב ה- shen הוא Xin Zhong .

ה"לב כמרכז". הנפש מקרינה מן הלב לא על ידי צבירת אנרגיה, כי אם מן הריק. הריק של הלב הינו מושג בסיסי במחשבה הסינית, ומתייחס לא להיעדר, כי אם למרחב של פוטנציאל, המתיר אפשרות של יצירתיות, תקשורת ואינטראקציה.

ריק זה הוא המרכז אליו התייחס צ’ואנג טסו בפרק שכותרתו "צום הלב": "הבט בזה החלון; אין הוא אלא צוהר בחומה, אולם החדר כולו מלא אור בגללו. לכן, כאשר היכולות ריקות, הלב מלא אור. כיוון שהוא מלא אור, הוא הופך גורם משפיע שמתמיר אחרים בסתר… הטאו נאסף בריקנות לבדה. הריקנות היא צום הלב".

Xin Zhu

היבט נוסף של הלב מיוצג על ידי הביטוי Xin Zhu .

Zhu פירושו גם ריבון, אולם זהו ריבון בפועל, בעבודתו, בתהליך של שימוש פעיל בכוחו.

היות שהריבון האמיתי בעצמו אינו רשאי לעזוב את עמדתו המרכזית של היעדר-פעולה, הרי שמתחייב קיומה של מערכת קשרים, אמצעי שמאפשר הקרנה של סמכות הלב אל יתרת האורגניזם. Xin Zhu מתורגם לעיתים כלב שולט, או אדון הלב, שפירושו הלב כאדון, ולא אדונו של הלב, זהו תרגום שגוי שמתייחס לתרגום המילה ולא תרגום המשמעות שלה בטרמינולוגיה הסינית. תרגום מוצלח שהוצע על ידי Larre הוא "זה שדרכו הלב שולט".

Xin Bao Luo

מונח נוסף המתייחס להיבט זה של הלב הוא Xin Bao Luo .

Bao מבטא את הרעיון של דבר מה יקר ערך הנעטף בכדי להגן עליו ולשמר אותו, בדומה לאופן בו אישה הרה נושאת עובר, או האופן בו ציפור דוגרת על קן. כאשר הוא משולב עם השורש של חלק-גוף, מתקבלת משמעות של מטריצה, או באופן מדויק יותר – רחם. כאשר משלבים אותו ב- Xin , יש כאן משום התייחסות לדבר המגן על הלב, ולכן לעיתים קרובות יתורגם כ"מגן הלב" או "קרום הלב".

כאשר קושרים את ה- Bao Luo אל הלב, יש כאן משום סמל לכך שהריק של הלב זקוק לא רק להגנה, אלא גם לרשת של מערכות יחסים. הביטוי Xin Bao Luo מבטא הן את עיטוף הלב על מנת להגן עליו ולשמר אותו, והן מערכת שדרכה הלב מעביר את סמכותו. Xin Bao Luoמחזיק בתפקיד של הגנה על הלב.

בפרק 17 בספר ה- Ling Shu נאמר: "הלב הוא השליט הגדול [Da Zhu ] של חמשת ה- Zang ושל ששת ה- Fu , ומושבם של ה- Ging Shen . כאשר Zang זה יציב ואיתן, אין מעבר לסטיות. אם אלה יחדרו פנימה, הרי שהלב פצוע, ואם הלב פצוע, הנפש עוזבת את הגוף, ואם הנפש עוזבת את הגוף, הרי יופיע המוות. מסיבה זו, כאשר הסטיות מצויות בלב, הן נמצאות ב- Bao Luo "

המיקום של הלב בגוף

כשמדברים על הלב ברפואה הסינית המסורתית, אין המדובר באיבר פיזיולוגי בלבד, אלא מדובר באיכות האנרגטית הכוללת את הלב הפיזיולוגי הממוקם בבית החזה ואת הלב השמימי הממוקם במרכז המצח.

הלב הפיזי/ הלב הגופני

הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב אחראי על תקינותם של כלי הדם. העובדה שהלב אחראי על זרימת הדם בגוף מצביעה על החשיבות של הלב, דרך השליטה בזרימת הדם שולט הלב על כל איברי הגוף, ניתן לומר שהדם נושא עימו את התבונה הגופנית, תבונה זו מזניה את כל איברי הגוף ושמרת על סדר ואיזון בכל האיברים.

מבחינה אנרגטית הוא מחובר למרכז החזה (זהה למיקומו האנטומי ברפואה המערבית).

הלב האנרגטי/ הלב השמימי

השליטה והמודעות בחיינו קשורים ללב האנרגטי, מרכז זה נמצא במרכז המצח. ניתן למצוא התייחסות למיקום האנרגטי של מרכז המצח בתרבויות עתיקות נוספות:

· ברפואה ההודית ובתרבות ההודית הלב האנרגטי שנמצא במרכז המצח מכונה "טיקה". נשים נשואות מסמנות מרכז זה באמצעות עיגול אדום או כתום. סימון זה מסמל כי ליבן תפוס וכי הן נשואות ולא פנויות לקשר.

· ביהדות, אנו מניחים את קופסת התפילין במקום בו נמצא הקשר הישיר אל הבורא. המיקום הוא בשליש העליון של אמצע המצח. האזור בו שוכן הלב האנרגטי.

הלב האנרגטי פועל רק כאשר רמת המודעות אצלנו גדלה ואנו מודעים לקיומו, פעילות זו היא תנאי מוקדם להארה, לבריאות, לנצחיות רוחנית, כאשר הלב האנרגטי שופע לא ימשול בנו הלב הגופני.

לא נרדוף אחרי תשוקות זמניות, , בריאות האדם תשגשג ותהה שופעת. הדם יתנקז בצורה אופטימלית.

כאשר אנרגיית הלב זורמת באמת האדם ימצא בהארה שבאופן טבעי היא באה וחולפת, כאשר ההארה מצויה תהיה זרימת אנרגיה חופשית לכל איברי הגוף והבריאות תהיה מושלמת.

הלב הוא בית האהבה הבלתי מותנת. אהבה זו לא קשורה לגורמים סביבתיים, היא נטולת תשוקות, באהבה זו אין הבדל בין נתינה לקבלה יש רק פתיחות,

השליטה על האגו מקושרת אף היא לאלמנט הרוחני של הלב. כאשר אנו מנסים בחיי היום יום לממש את תשוקותינו אנו מבזבזים את אנרגיית הלב הרוחני ובכך מקרבים את מותנו.

הלב בראי חמשת האלמנטים

הרעיון שעומד בבסיסו של אלמנט האש הוא השיא. דברים שהגיעו לשיאם ועומדים להתחיל בתהליך של דעיכה.

האש היא הכוח, בעלת העוצמה הגדולה ביותר מבין כל האלמנטים.

משמעות האש היא, הניצוץ והלהבה הנותנים לנו את החיים.

במצב מאוזן, יוצרת האש איזון של חום ואהבה.

בתרבויות העתיקות סימלה השמש את החיים. אלמנט אש מאוזן הוא תנאי הכרחי לשמירה על בריאות פיזית ונפשית.

אש הלב המחממת את הכליות עוזרת לאדם להרגיש תחושת איזון וביטחון עצמי.

הטעם המריר מרגיע ומחליש את הלב, אנשים הצורכים באופן כרוני טעם מר, סובלים מחוסר איזון באנרגיית הלב, חוסר איזון זה יכול לבוא לידי ביטוי כחשש של האדם מפני מיצוי יתר של אנרגיה על ידי י בני הזוג או פחד מפני בדידות או מוות.

הפחד מבדידות מראה על חולשה בלב, הצורך להיות כל הזמן לבד, מצביע על הרבה אנרגיה שתקועה בלב, או הרבה דם תקוע בלב.

אנשים השואפים לעליה קיצונית בסולם החברתי, מוצאים לא פעם שפסגת הפירמידה קרה מאוד, כדי להישאר בפסגת הפירמידה יצטרך האדם לבזבז את כל אנרגיית האש אשר בלבו. כמו כן, הוא יאלץ לבזבז את אנרגיית הלב בגלל פחד מנפילה מהפסגה, מצב אשר יוביל תמיד לחסר באנרגית הלב. חלומות על נפילה מהמיטה או על נפילה לתהום, מצביעים על חסר אנרגיית הלב.

ניצול יתר של אנרגיית הלב לצורכי אגו ימנע מאתנו את היכולת להגיע לסיפוק רוחני, שהוא עמוק יותר מסיפוק גופני.

אנשים אנוכיים יסבלו בהכרח מבעיות בלב.

העונה המשוייכת ללב

במצב נורמלי, הלב מצוי בשיא האנרגטי שלו בעונת הקייץ. אך זו גם העונה המסוכנת ללב. אש הקיץ עלולה ללבות מידי את אש הלב ולהוציאה מכל שליטה, ונראה עצבנות יתר, הפרעות שינה ומאניה.

אדם עם אנרגית אש נמוכה בלב, ירגיש עליה ברמת התחושות והתשוקות בקיץ ואיתן גם עליה בשמחת החיים.

תפקידי הלב

1. שולט על הדם: ומפקח עליו. שליטת הלב על הדם מתבטאת ב- 2 אופנים:

א. המרת Qi המזין לדם, מתבצעת בלב.

ב. הלב אחראי על מחזור הדם (כמו ברפואה המערבית). לב בריא הכרחי לאספקת דם סדירה לאברי הגוף השונים. כאשר הלב אינו מתפקד כראוי נוצרת בעיה באספקת הדם ואנו נראה אנשים הסובלים מידיים קרות ללא קשר למזג אוויר. השפתיים יהפכו למעט סגולות, ונוכל לראות מצבים של חסימות מקומיות בעקבות קרישי דם.

מבנה האדם אף הוא משויך ללב – למרות שהבסיס והקונסטיטוציה של האדם משויכים לכליות, גם עוצמת הלב משפיעה על מבנה האדם:

· אם הלב חזק ואספקת הדם תקינה, האדם יהיה רענן, מבנה גופו גמיש ובריא.

· אם הלב נמצא במצב של חסר ויש בעיה בסירקולצית הדם, הגוף יהיה חלש ונעדר כוח.

2. שולט על כלי הדם: מצב אנרגית הלב מתבטא במצב כלי הדם:

· אם הלב ואנרגיית הלב שופעים – כלי הדם יהיו תקינים, הדופק יהיה חזק ומורגש.

בפרק 4 בספר ה- Su Wen נאמר: " הלב מפקח על כלי הדם".

3. הלב אחראי על הדופק: דופק חזק מעיד על אנרגיית לב חזקה. דופק חלש מצביע על אנרגיית אש חלשה. בדרך כלל בכל נשימה הלב אמור לפעום 4 פעימות.

· אם הדופק מהיר זאת אומרת גבוה מ- 5 פעימות לנשימה הדבר מעיד על עודף חום בלב.

· אם הדופק איטי זאת אומרת פחות מ- 3 פעימות לנשימה הדבר מעיד על חוסר חום בלב.

הדפקים השונים מצביעים על מצב הלב, היות והלב אחראי על סירקולציית הדם, וקצב סירקולציית הדם הוא הקובע את הדופק.

· במצב אידיאלי– הדפקים של ה- YIN ושל ה- YANG מאוזנים.

· דופק גדול ועגול, העולה על גדותיו– הדבר מעיד על עודף אהבה ורגש העלול לגרום לתחושת מחנק,

· דופק דק – הדבר מעיד על מעט אהבה, או תחושת ריקנות וחסר באותו הרגע.

· אם הדם בלב נתקע, והסירקולצית הדם אינה נעה בחופשיות– הדופק הופך לבלתי סדיר וכך גם ההרמוניה באדם נעלמת ומופיע חוסר איזון.

4. הלב מתבטא בצבע העור: הלב שולט על כלי הדם ועל זרימת הדם בגוף כולו:

· אם הדם והלב שופעים וחזקים– צבע העור ורדרד ורענן.

· אם הלב והדם נמצאים בחסר– העור יהיה חיוור וכחוש.

· אם הלב והדם יהיו במצב של עודף חום– העור יהיה סמוק.

· במצבי סטגנצית דם בלב– צבע העור יהיה סגלגל.

5. הלב מתבטא דרך העיניים: כאשר הזרימה שופעת צבע הפנים טוב והעיניים בורקות, דרך העיניים אנו רואים את התבטאות הנפש (=Shen ). ה-Shen מתבטאת דרך העיניים שהן האיבר הקרוב ביותר אל הלב השמימי. כשאנו שמחים ו"טובי לב"- העיניים יהיו "שמחות" ולהיפך, כשהנפש עצובה ומדוכאת נראה מבע "חלול" בעיניים.

6. הלב הוא משכן הנפש SHEN : לפי הרפואה הסינית משכן הנפש =SHEN בלב. לשן משמעויות רבות. ברפואה הסינית הנפש מצוינת בשני אספקטים עיקריים;

א. הנפש משמעה סך כל הכישורים (כשרונות) השכליים של האדם והם שוכנים בלב. במובן זה ה-SHEN מתייחס לנפש כמשמעותה – לנפש השוכנת בלב.

ב. משתמשים בנפש לביטוי כל ההיבטים הרוחניים והרגשיים של האדם. במיוחד את כל התופעות ה- YIN .

· לפי הרפואה הסינית: פעילות שכלתנית ומודעות, מקורם בלב. הפעולות השכלתניות הן: זיכרון, חשיבה ושינה.

· אם הלב חזק הפעילות השכלית תהיה תקינה. חיי הרגש יהיו מאוזנים, המודעות תהיה בהירה, הזיכרון חזק.

במצבי חסר נראה: בלבול דעת, זיכרון חלש, קשיי שינה = קשיי הרדמות = אינסומיה.

במצב קיצוני – חוסר הכרה.

בספר ה- Ling Shu נאמר: "הלב מפקח על השכל ומהווה את משכנה של הנפש".

תפקוד הלב לאיזון הנפש מתבטא גם באופן הפוך. זאת אומרת, שגם שליטה טובה של הלב על כלי הדם תלוי במצב הנפש. קיימים יחסי גומלין בין הלב לנפש. הדם והלב מהווים את השורש = הבסיס לנפש. הלב והדם חובקים את הנפש ומזינים אותה, כתוצאה מכך הנפש שקטה ומאוזנת.

· אם הלב נמצא בחסר– הנפש אינה מאוזנת ומושרשת. מופיעים סימפטומים של: אי שקט נפשי, דיכאון, חרדה, דפיקות לב מואצות, עור חיוור, דופק חלש ולא סדיר. מלבד תפקוד הנפש ברמה השכלית, המצב הרגשי מושפע אף הוא: לב חזק – מוביל לנפש חזקה, מוביל לשמחה. לב חלש – הנפש נעצרת ויטליות – כוח חיות, האדם עצוב או מדוכא.

· כאשר הלב בעודף– יופיעו סימנים כגון: מניה-דפרסיה,, שיגעון, התפרצויות צחוק ודיבור ללא היגיון.

הרפואה הסינית רואה את הנפש בקשר הדוק עם הגוף. התמצית וה-Qi משגשגים ושופעים, הנפש תהיה רגועה ושלווה. במקרים שהתמצית חלשה, ויש מחסור ב- Qi , הנפש תסבול ויהיו תופעות בהתאם: דיכאונות, עצבות, מלנכוליה.

לכל 5 איברי ה- Yin יש היבטים שכליים מסוימים:

· ה- Po = רוח פיזית גופנית – מקושרת לריאות

בספר ה- Ling Shu נאמר: "אותו החלק מן הנפש מחובר אל הגוף אינו נפרד מהגוף ונקבר יחד עמו". הרוח הגופנית מוגדרת כביטוי החומרי של הנפש. הרוח הגופנית קרובה יותר אל התמצית ואל ה- Qi .

בספר ה- Su Wen נאמר: "הרוח הגופנית נעה ומבעת דברים. בזכותה מורגשים גרוד וכאב". המשפט הנ"ל מראה לנו כמה רוח זו היא פיזית, היא מקנה יכולת לחוש, להרגיש, לשמוע ולראות.

· ה– Zi – כוח הרצון מקושר לכליות. שוכן בכליות והוא המניע השכלי המאפשר לנו להחליט ולחתור לביצוע המשימות.

· ה-Yi – כוח המחשבה. נמצאת בטחול. תואמת את כישורינו לחשב, ליישם דברים, נותנת לנו את הכוח ללמוד ולהבין דברים ולהטמיע ידע. אם כי הזיכרון והמחשבה קשורים לטחול גם ללב יש השפעה על החשיבה ועל הזיכרון.

· הHUN  הנפש האתרית משמשת כמעיין מחסן=ארכיון בו נרשמים כל החוויות הטובות והרעות אותן האדם עובר, ולכן ככל שהאדם מתבגר יש יותר "תקיות" בארכיון והוא "גדל" עם השנים. אנשים שלא לומדים מהנסיון וחוזרים שוב ושוב על אותן טעויות ויש להם Hun לא מפותח. ילדים – יש להם Hun קטן ולכן הם עושים טעויות כמו: לרוץ אחרי כדור, הדלקת גפרורים ועוד… ניסוי וטעייה

כמו כן ה- Hun נותן לאדם את מציאת הכיוון בחיים ויכולת להמשיך לאורך ה"טאו"- הדרך.

7. נפתח לתוך הלשון : הלשון משוייכת ללב. הלב אחראי על אורך הלשון, מבנה הלשון וצבע הלשון. הדבר נכון במיוחד לגבי קצה הלשון. מקום ההתבטאות הפיזיולוגית של הלב במפת הלשון.

כמו כן, הלב מפקח על יכולת הדיבור ועל חוש הטעם.

· אם הלב נמצא בחום עודף– הלשון תהיה יבשה צבעה אדום כהה.

· במקרים של חום קיצוני (גבוה)- יהיו פצעים אדומים וכואבים על הלשון.

· אם הלב במצב של חולשה וחסר– הלשון תהיה חיוורת ודקה.

· חריץ המתחיל מבסיס הלשון לקצה הלשון משויך לבעיה במרידיאן הלב, אם הלשון עם חריץ אורכי עד הקצה, אדומה וקצה הלשון עולה כלפי מעלה, יש חשש שהאדם עומד ללקות בהתקף לב.

8. הלב אחראי על הדיבור – במצב נורמלי הדיבור הוא רהוט, אחיד ובסדר רציונלי.

· עודף -מתבטא בדיבור ללא הפסקה, ללא היגיון, מלווה בצחוקים.

· חוסר – דיבור מועט, חלש ומבולבל.

· אנשים שיוצאות להן מילים בסדר הפוך– הדבר מצביע על תשישות הלב ועל חולשה.

· גמגום– גמגום מופיע כאשר יש חוסך איזון קיצוני או כשהלב חלש קונסטיטוציונית(עקב פגם מולד).

9. הלב מפקח על הזיעה: לדם ולנוזלי הגוף מקור משותף. הזיעה היא חלק מנוזלי הגוף. דם ונוזלי גוף מתחלפים ביניהם באופן תמידי. כאשר הדם סמיך מידי או כאשר יש חסר בדם, נוזלי הדם נכנסים לתוך המרידיאנים ומדללים ומוהלים את הדם. חולה הסובל מדימומים, אסור לגרום לו להזעה וחולה המזיע יתר על המידה אסור להקיז ממנו דם.

בספר ה- Ling Shu בפרק 18 נאמר"דימום חזק אינו גורם הזעה והזעה חזקה אינה גורמת דימום".

· בגלל שהלב שולט על הדם יש לו יחס הדדיים עם נוזלי הגוף. (כמו שאמרנו הזיעה הינה חלק מנוזלי הגוף ויש קשר ישיר בין הזעה ובין מצב הלב). חוסר ב-Qi גורם להזעות ספונטניות. חוסר ב- Yin הלב גורם להזעות לילה. הזעה מרובה וספונטנית ויכולה לרמז על אי ספיקת לב.

10. חלומות : מכיוון שהלב מאחסן את הנפש הוא קשור קשר קרוב אל השינה. כאשר הלב מאוזן, הנפש יכולה להיות בשקט ואין חלומות טרופים.

במצב של חום בלב– הנפש לא מוצאת מקום ומנוח ומתחילים חלומות ספציפיים.

במצב של חולשת הלב – חולמים על אש. כאשר החלום הוא בהקיץ הוא יהיה על התפרצות הרי געש.

במצב של עודף בלב – חולמים על צחוק.

במצב של חסר בלב– חולמים על הרים ועל עשן.

11. הלב מפקח על הדיבור: במצב מאוזן הדיבור ברור ושוטף.

כאשר יש חום בלב– הדיבור יהיה מהיר ללא הפסקה ומלווה בצחוקים.

במצב של חסר בלב– הדיבור היה איטי וחלש מאוד.

12. רגשות.

שמחה הלב קשור לרגש השמחה עפ"י תיאורית חמשת האלמנטים. במצב הרמוני שמחה מטיבה עם הלב והנפש, רק כאשר היא מוגזמת היא עלולה לפגוע בלב.

עצב העצב מיוחס לריאות עפ"י תיאורית חמשת האלמנטים, אך משפיע עמוקות על צ’י הלב. הריאות והלב קרובים האחד לשני: האחד שולט על הצ’י והשני על הדם, ושניהם מסייעים זה לזה. עצב גורם לחסר בצ’י הריאות וכך גורם לחסר בצ’י ודם בלב.

בספר ה- Ling Shu בפרק 39 נאמר: עצב ממיס צ’י. עצב הינו גורם שכיח לחסר בצ’י הלב כאשר הוא משפיע על הריאות ועל הלב נראה סימפטומים כגון: דופק חלש בשני העמדות הקדמיות של הידיים ( עמדות HT וה-LU ).

עצב מתמשך וחוסר צ’י בעקבותיו יכולים במשך הזמן לגרום לסטגנציית צ’י , ולאורך זמן לגרום לאש פתולוגית בלב.

כעס הרפואה הסינית כוללת תחת קטגוריה זו את רגשי התסכול, העלבון והדיכאון . הכעס משפיע ישירות על הכבד אך עלול לפגוע בעקיפין גם בלב. כעס מעלה את יאנג הכבד או את אש הכבד, האש הזו פוגעת בלב, בקליניקה נראה לשון בעלת גוף אדום בצדדים ובקצה עם אפשרות לפפילות אדומות בקצה הלשון.

13. צחוק הצחוק מחזק את הלב,

· צחוק לגלגני סרקסטי – ציני, פוגע באיזון הלב.

· צחוק היוצא מבית החזה צחוק עצבני– מעיד על בריחת אנרגיית הלב (אנשים שמשתעלים אחרי הצחוק).

· צחוק היוצא מההרה (אזור הבטן)– צחוק בריא שמחזק את האש הטבעית בלב ומרגיע את הנפש.

14. סגולת הלב היא "הלימה וטקס". הדבר נובע מתפקידו של הלב כקיסר; תפקידו האחד והיחיד של הקיסר כמנהיג דתי היה לבצע את הטקסים המתאימים אשר יזמנו את הכח השמימי. הקיסר שימש כערוץ המקשר בין עמו לבין מקור החיים, כפי שהלב משמש כמרכז היוצר חיים לכל חלקי ואברי הגוף.

לסיכום

כאשר מסתכלים על האדם כשדה של מודעות, בו מתבצעים תהליכים רוחניים וגופניים נראה כי הלב משמש כמושל העליון של שדה זה.

במאמר זה נסיתי להביא את האספקטים השונים והרבדים העמוקים של הלב= הקיסר בראי הרפואה הסינית המסורתית.


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)- מטפל ומרצה ברפואה משלימה. הקליניקה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

הרפואה הסינית/ ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

הרפואה הסינית היא הרפואה העתיקה ביותר בעולם: השימוש בה החל

נקודת המבט המודרנית על האקופונקטורה/ ד"ר גיל וינבאום ND-CA

בעת המודרנית, ניסו חוקרים רבים לפענח את "הסוד" שטמון באקופוטקטורה.