הטיפול במוקסה מרפא ומונע מחלות בעזרת חימום נקודות ספציפיות בגוף, ע"י פעולה זו חוזרת ההרמוניה לגוף כולו. הצמח אותו מבעירים נקרא: לענה מצויה= ARTEMISIA VULGARIS, ומשתמשים בו בעיקר בצורת קונוסים או בצורת מקל. במשך דורות נעשה שימוש קליני באקופונקטורה ובמוקסה יחד או כשיטות נפרדות.

המילה מוקסה, מקורה במילה היפאנית Mogus-, יש מקורות בהן מכונה המוקסה Yomogi .

ברפואה הסינית המסורתית מוקסה נקראת jiu, יש מקורות בהן מכונה המוקסה aiong הטיפול במוקסה מרפא ומונע מחלות בעזרת חימום נקודות ספציפיות בגוף, ע"י פעולה זו חוזרת ההרמוניה לגוף כולו. הצמח אותו מבעירים נקרא: לענה מצויה= ARTEMISIA VULGARIS , ומשתמשים בו בעיקר בצורת קונוסים או בצורת מקל.

במשך דורות נעשה שימוש קליני באקופונקטורה ובמוקסה יחד או כשיטות נפרדות.

בפרק 75 בספר MIRACULOUS PIVOT STATES נאמר: "מחלה שלא ניתן לטפל בה בעזרת אקופונקטורה, ניתן לטפל בה בעזרת מוקסה".

בספר IN INTRODUCTION TO MEDICINE נאמר: "למחלה שאינה מגיבה לתרופות ואקופונקטורה, יש להציע טיפול במוקסה".

A .החומרים והתכונות של המוקסא:

1. המקורות של המוקסה:

צמח הלענה מצויה= ARTEMISIA VULGARIS , שייך למשפחת הכריזנטמום= CHRYSANTHEMUM . הסוג הטוב בעולם של מוקסה נקרא:QIZHOU , עלי המוקסה מסוג QIZHOU הם עבים ומקורזלים יותר משאר סוגי הלענה. הקונוסים ומקלות המוקסה המיוצרים מ- QIZHOUהם ברמה הגבוהה ביותר בעולם.

בספר A NEW EDITION OF MATERIA MEDICA נאמר: "עלי המוקסה הם חריפים ומרים, כאשר משתמשים בהם בכמות מועטה מרגישים חום בגוף. כאשר משתמשים בהם בכמות גדולה יש תחושת שריפה בגוף.

החום שיוצר המוקסה הוא יאנג טהור המחזק את היאנג המקורי של האדם. היאנג הטהור שנוצר מבערת המוקסה פותח את המרידיאנים. משפר את זרימת ה-QI והדם, מסלק קור ולחות מהגוף, מחמם את הרחם, מפסיק דימומים, מחמם את הטחול והקיבה, פותח סטגנציות, מסדיר את המחזור, מרגיע את העובר… כשהחום חודר לגוף הוא מסלק את מאה המחלות".

2. תפקידי המוקסיבציה:

א. לחמם את המרידיאנים ולסלק קור. פגיעה בזרימה התקינה של QI ודם נגרם בד"כ מפגיעה של קור או חום. קור גורם להאטה בזרימת ה-QI ולעיתים אף לסטג’ של QI . חום גורם להגברה בזרימת ה-QI . "חום מתון משפעל את סירקולציית הדם, וקור פוגע בזרימה החלקה". חימום בד"כ ישפר את זרימת ה-QI והדם, על כן יש להשתמש במוקסיבציה במקרים של ליקויים בזרימה החופשית של ה-QI והדם. בפרק 75 בספר MIRACULOUS PIVOT STATES נאמר: "אם סטג’ של דם לא תעלם ע"י חימום במוקסה, היא לא תוכל להעלם ע"י אקופונקטורה". בפרק 48 של הספר נאמר: "סימפטומים מדוכאים צריכים להיפתר ע"י מוקסה בלבד, מכיוון שהדיכוי הוא עקב קור הגורם לסטג’ של דם. על כן יש לחמם במוקסה ולפתור את מקור הבעיה". המוקסה שימושית לטיפול במחלות הנגרמות עקב לחות קרה ומחלות כרוניות מסוג קור החודרות לשכבות העמוקות של הגוף.

ב. ליצור זרימה חלקה של QI ודם. תפקיד נוסף של המוקסה הוא לגרום ל-QI לזרום בכיוון הנכון למעלה או למטה. למשל: בעיות של עודף בחלק העליון של הגוף וחוסר בחלק התחתון של הגוף יטופלו ע"י מוקסה בנק’ ספציפיות במרידיאן הכליות (KID ). בפרק 64 בספר MIRACULOUS PIVOT STATES נאמר: "כשיש עודף של QI בחלק העליון של הגוף, צריך להורידו כלפי מטה ע"י דיקור בחלק התחתון של הגוף. אם ההפרעה היא עקב חוסר בחלק העליון ועודף בחלק התחתון עקב שקיעת ה-QI מפתולוגיית חסר כגון: צניחת אנוס, צניחת רחם, שלשול כרוני וכו’. מוקסיבציה על נק’ ספציפיות במרידיאן החוצה האחורי ( (DU יכולה לגרום ליאנג לזרום כלפי מעלה.

ג. לחזק את היאנג ולמנוע את התמוטטות שלו. ה- YANG QI הוא הבסיס של גוף האדם. אם הוא הכמות מספקת האדם חי חיים ארוכים, אם הוא אובד- מתרחש מוות. הפרעות ברמת היאנג ייתכנו עקב YIN "עודף" המופיע כתוצאה ממצב של פלישת קור. חסר ה- YANG QI יוביל לתשישות, במצב זה נטפל במוקסה ונמנע את התמוטטות היאנג המקורי. בפרק 73 בספר MIRACULOUS PIVOT STATES נאמר: "חסר ב-YIN ו-YANG צריך להיות מטופל במוקסיבציה".

ד. למנוע מחלות ולשמור על הבריאותבספר PRECIOUS PRESCRIPTION נאמר: "כל אדם המטייל בחלק הדרומי של סין, כמו בפרובינציות YUNNAN וSICHUAN- צריך לקבל מוקסה ב 2-3 נקודות בכדי למנוע מכאבים ושלפוחיות ולהימנע ממלריה ומגפות". לעיתים קרובות נאמר: אם אדם רוצה שנק’ ST-36 תהיה מאוזנת, הוא צריך לעיתים קרובות לעשות מוקסיבציה על הנקודה. בספר NOTES ON BIAN QUE’S נאמר: "כשאדם בריא מקבל מוקסיבציה לעיתים קרובות בנק’ CV-4 CV-6 GV-4 CV-12 – הוא יחיה חיים ארוכים, לפחות 100 שנה".

3. חומרים למוקסה:

ישנן צורות שונות של מוקסה: מוקסה בתפזורת, קונוסים של מוקסה, קופסאת מוקסה, פטיש מוקסה ומקלות מוקסה.

א. קונוסים של המוקסה. הנח כמות קטנה של מוקסה בתפזורת על המגש, יש למולל את המוקסה עד ליצירת קונוס (עושים זאת בעזרת האצבעות). את הקונוסים יש להכין ב-3 גדלים: הקטן ביותר – בגודל גרגר חיטה, הבינוני – בגודל ½ גלעין של תמר והגדול ביותר בגודל צ’ון. שני הקונוסים (הקטן והבינוני) מתאימים למוקסה ישירה והשלישי מתאים למוקסה לא ישירה.

ב. הכנת מקל מוקסה. ניתן להשתמש במקל מוקסה. מגלגלים מוקסה בתפזורת עד ליצירת גליל דמוי סיגר. עוטפים אותו בנייר שהופק מקליפת עץ התות.

ג. מוקסה על מחט. מחדירים מחט אקופונקטורה אל הנקודה הרצויה, מצמידים אל אזור ידית המחט מוקסה ומבעירים. יש לכסות את אזור חדירת המחט אל העור בנייר מבודד, למקרה שחלקים מהמוקסה הבוערת יפלו על העור.

ד. פטיש מוקסה. שמים מוקסה בתוך המיכל המיועד לכך, ומדליקים את המוקסה. משתמשים בפטיש מוקסה כאשר רוצים לחמם שטחי-גוף מעט יותר נרחבים.

ה. קופסת מוקסה. שמים מוקסה בתוך המיכל המיועד לכך, ומדליקים את המוקסה. משתמשים קופסת מוקסה כאשר רוצים לחמם שטחי-גוף נרחבים.

B .סוגי המוקסא:

מהזמן העתיק ועד היום ניסיון קליני רב נצבר בשימוש במוקסיבציה. בתחילה השתמשו רק בקונוסי מוקסה, אולם היום משתמשים בפרקטיקה בעיקר במקלות מוקסה.

1. מוקסיבציה עם קונוסי מוקסה:

בעזרת קונוסי מוקסה ניתן לבצע מוקסיבציה ישירה או עקיפה. מוקסה ישירה מתבצעת ע"י הנחת קונוס מוקסה דלוק ישירות על העור, בעוד שמוקסה עקיפה מתבצעת ע"י הנחת קונוס מוקסה בוער על חומרים שונים המונחים על העור (כגון: ג’ינג’ר, מלח, שום).

א. מוקסה ישירה

קונוס מוקסה מודלק המונח ישירות על נק’ ספציפית בעור. ישנם מקורות בהם "מוקסה ישירה" מכונה "מוקסה פתוחה". מוקסה ישירה מתחלקת לשני חלקים עקרים:

  • מוקסה צלקתית.
  • מוקסה לא צלקתית.

מוקסה צלקתית  לפני המוקסיבציה מורחים על מקום הנחת המוקסה מעט מיץ בצל או שום, זאת בכדי ליצור חיכוך רב ככל הניתן בין המוקסה והעור. הנח את הקונוס על העור המרוח והדלק אותו עד לשריפה מלאה. יש לחזור על פעולה זו 5-10 פעמים ברציפות.

* לאחר הטיפול בשיטה זו תיתכן צלקת / שלפוחית / מוגלה באזור המטופל.

מוקסה לא צלקתית – הנח את הקונוס על העור והדלק אותו עד לשריפה של ½ עד 2/3 או כשהמטופל מרגיש כי החום גבוה מדי. הזז את המוקסה והנח אותה בנק’ אחרת.

* לאחר הטיפול לא צריכה להיווצר צלקת / שלפוחית / מוגלה באזור המטופל.

ב. מוקסה עקיפה.

קונוס המוקסה הבוער אינו מונח ישירות על העור, אלה מבודד ע"י סוגים שונים של חומרים: ג’ינג’ר, שום, מלח.

מוקסה עם ג’נג’ר- חתוך חתיכת ג’נג’ר בעובי ½ ס"מ, נקב בה מס’ חורים והנח אותה על הנק’ הנבחרת. הנח קונוס גדול בוער על הג’נג’ר. כשהמטופל חש כי החום גבוה מדי הסר את הקונוס הבוער והנח קונוס נוסף במקומו.

* שיטה זו טובה לסימפטומים הנגרמים עקב חולשת הקיבה והטחול כגון: שלשול, כאב בטן, מפרקים כואבים וסמפטומים נוספים הנובעים מחסר YANG .

מוקסה עם שום חתוך חתיכת שום בעובי ½ ס"מ (אפשר לשים שן שום), נקב בה מס’ חורים והנח אותה על הנק’ הנבחרת. הנח קונוס גדול בוער על השום. כשהמטופל חש כי החום גבוה מדי הסר את הקונוס הבוער והנח קונוס נוסף במקומו.

* שיטה זו טובה לשחפת ולשלבים מוקדמים של כיבים עוריים, שלפוחיות ועקיצות ארסיות.

מוקסה עם מלח- לרוב מבוצעת בטבור ולכן מכונת גם כ-"מוקסה על נק’ CV-8 ". מלא את הטבור במלח עד לרוויה, . הנח קונוס גדול בוער על המלח. כשהמטופל חש כי החום גבוה מדי הסר את הקונוס הבוער והנח קונוס נוסף במקומו. [ אם טבורו של המטופל בולט ניתן להניח סביב דפנות הטבור לולאת חבל או אטריה ולמלא מלח בתוך הלולאה ].

שיטה זו טובה לכאבי בטן, הקאות, שלשולים, כאב סביב הטבור, כאב כתוצאה מהרניה, דיזינטריה כרונית ועוד.

התוויות נגד

אזורים בהם אסור לעשות מוקסה

  • פצעים פתוחים
  • אזור הפנים
  • אזור הלב
  • אזור אברי המין
  • כלי דם
  • שדיים

מצבים בהם אסור לעשות מוקסה

  • חודשיים לאחר ניתוח
  • באזור הבטן והגב התחתון בנשים בהריון
  • חוסר הכרה
  • סכרת נוירופטית

נקודות האסורות למוקסה

HT-1

TB-1

TB-4 : אסורה במוקסה ישירה.

TB-16

TB-21 : אסורה במוקסה כשיש מוגלה באוזן.

TB-23

SI-18

LU-3

LU-8

LU-9

LU-10

LU-11

LI-4 : אסורה במוקסה בזמן הריון.

LI-18

LI-19

LI-20

SP-13

ST-1

ST-2

ST-7

ST-8

ST-9

ST-17

ST-21 אסורה במוקסה בזמן הריון.

BL-1

BL-2

BL-6

BL-8

BL-11

BL-30

BL-36

BL-37

BL-40

BL-56

BL-60

BL-62

GB-2

GB-3

GB-9

GB-15

GB-22

GB-33

GB-34 : עפ"י מקורות מסויימים אסורה ממוקסה.

GB-42

CV-8 : אסורה במוקסה ישירה.

cv-23: אסורה במוקסה ישירה.

GV-4 : עפ"י מקורות מסויימים מוקסה עד גיל 20 תגרום לאימפוטנציה.

GV-6

GV-7

GV-10

GV-15

GV-16

GV-17

GV-18

GV-27

GV-28


ד"ר גיל וינבאום(ND-CA)- מטפל ומרצה לרפואה משלימה. הקליניקה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

הלב בראי הרפואה הסינית/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב

הרפואה הסינית/ ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

הרפואה הסינית היא הרפואה העתיקה ביותר בעולם: השימוש בה החל