כולנו עסוקים בימים אלה בניקיונות הבית. מדובר בחג הסדר וניקיון שנחגג בסמיכות לחג הפסח. כמובן שאין קשר בין רמת ההיסטריה, גודלו של פרויקט הניקיון וחמץ. אני מאמין שרובנו לא יושבים בתוך הארון ומנשנשים חמץ (לאלה שכן עושים זאת- זה הזמן לצאת מהארון!). במאמר זה אציג את הדרכים לעשות ביעור חמץ פנימי, כפי שהשלום מתחיל בתוכנו, גם הניקיון חייב להתחיל מבפנים.

"אך ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם… כל מחמצת לא תאכלו בכל מושבותיכם" (שמות פרק י"ב). ברמת הפשט, ביעור חמץ הינו ביעור מוצרי הבצק שתפחו והחמיצו. ברמה העמוקה יותר, יש לעשות סדר וניקיון פנימיים ולהשליך את כל הדברים "שמחמיצים את הנפש". במובן זה "ניקיון הפסח" מבטא את השחרור מפרדיגמות ומועקות שצברנו במהלך השנה .

למרות שהטלוויזיה והעיתונים מוצפים בפרסומות לתכשירי ניקוי שונים ומשונים, אין אפילו תכשיר אחד שעושה ניקוי פנימי. לכן, צריך לשנס מותניים ולעשות את הניקוי בשיטת "עשה זאת בעצמך". עלינו לזכור כי מדובר בתהליך טבעי, ללא דטרגנטים שפוגעים באוזון וללא חומרים כימיים הפוגעים במע’ הנשימה, בריריות ובמע’ העיכול… אז קדימה לעבודה!

להלן השלבים של תהליך הניקוי:

1. זיהוי החמץ

בתחילת התהליך, עלינו לזהות את המקומות שבהם הצטבר החמץ בתוך הנפש. המקומות הללו יהיו המטרות בתהליך. לאחר מכן, עלינולזהות את הגורמים שבגללם נוצר בנו החמץ. אם לא נבין את הסיבות לחמץ הנפשי, נחמיץ את האפשרות להימנע מהיווצרות חוזרת של חמץ במקומות שלא מזמן ניקינו.

2. שבירת הרגלים

חשוב להבין מהם ההרגלים ומהן ההתנהגויות שאינם בריאים עבורנו ושגורמים לנו מפח נפש. לאחר שהבנו מהם, עלינו להתנהג אחרת! כמובן ששבירת הרגלים היא מאוד קשה, שהרי הרגל הופך לטבע וקשה מאוד לשנות את טבעו של האדם. יחד עם זאת, המחיר שאנו משלמים על הרגלים והתנהגויות שאינם בריאים לנו הוא גבוה יותר וקשה יותר מאשר שבירת ההרגלים. יתכן ונצטרך להיפטר מהגורמים שיוצרים אותו (פרידה מחבר שמזיק לנו/ סיום מערכת יחסית גרועה/שינוי מקום עבודה/ תחום עיסוק). יתכן ונצטרך להציב קווים אדומים ברורים יותר, כדי שהם לא יחצו בשוגג או חמור מכך- במתכוון.

3. ערב בדיקת החמץ

על פי ההלכה, בערב שלפני ליל הסדר יש לבצע בדיקת חמץ. לאחר שהבית כבר נקי, מבוצע הטקס בו עובר ראש המשפחה עם נוצה ונר, ויחד עם שאר בני הבית, מחפש חמץ בפינות ובסדקים. למתבונן מן הצד שלב זה נראה תמוהה, הרי הבית מצוחצח ומבריק, איפה ההיגיון?. ערב בדיקת החמץ הוא הזדמנות לבדוק שלא רימינו את עצמנו, שלא השארנו חלקות מלוכלכות או תחומים בהם אנחנו ממשיכים באותם ההרגלים שגרמו לנו למפח נפש.

4. ביטול חמץ

בהלכה, לאחר הניקיון והבדיקה, האדם צריך "לבטל" את החמץ. האדם משנן מנטרה שבתרגום חופשי מארמית אומרת: "כל חמץ שברשותי, בין אם ראיתיו ובין אם לא, שווה בעייני לעפר הארץ". חלק זה בניקיון מדגיש שהניקיון מתרחש רובו בנפש. כדי לחולל שינוי יסודי, עלינו לא רק להתנהג אחרת, עלינו להאמין בזה!. אם חלילה ניתקל בפיתוי או הרגל ישן, נתייחס אליו כ"עפר הארץ"- ככלום.

5. ביעור חמץ

זהו השלב אחרון. בבוקר שלפני ליל הסדר, נוהגים לקחת את שאריות החמץ ולשרוף אותם באש. כדי להיפטר מהרגלים ישנים, לפעמים יש צורך לעשות מעשה שלא עשינו עד כה. לדוגמה: אם יש לי מס’ חדרי שינה בבית- להחליף את מיקומו של חדר השינה. אם אני בדרך כלל לא אוכל ארוחת בוקר- להקפיד על ארוחה זו. שינויים חיצוניים שיזכירו לנו את השינוי הפנימי שאליו התחייבנו.

סיכום:

הניקיון הפנימי מבוסס על עקרון הקבלה והסליחה: לעצמי ולזולת. ללא ביעור חמץ פנימי– לא ניתן להתחדש ולצמוח, והשנה הקרובה תהה "עוד מאותו הדבר". בעזרת ביעור החמץ, ניתן לפתוח פרק חדש בחיינו. פרק בו הרעננות והלבלוב יכולים להתממש. בהצלחה.

רק בריאות.

ד״ר גיל וינבאום(ND-CA)- מטפל ומרצה ברפואה משלימה. הקליניקה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

תסמונת קדם ויסתית- P.M.S Pre Menstrual Syndrome – הטיפול הטבעי/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

אומדנים מדויקים מצביעים על כך שכ- 35% מכלל הנשים סובלות

הישגים בלימודים ותזונה / ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הישגי תלמידי ישראל בשנים האחרונות מצביעים על מגמה ברורה של