כפר קטן, בארץ רחוקה מכאן, היה נתון למתקפה של חזירי בר: בחיפושם אחר מזון, נהגו החזירים להיכנס לחצרות הבתים ולזרוע חורבן והרס עד שבאו על סיפוקם וחיסלו כל דבר הראוי למאכל.

תושבי הכפר ניסו שיטות שונות כדי לגרש את חזירי הבר, אך ללא הצלחה. פעם אחת, הזדמן לכפר חכם ידוע, שנהג לשוטט ברחבי המדינה ולעזור בכל מקום בו היו זקוקים לעצה חכמה. מיד פנה אליו ראש הכפר והציג בפניו את הבעיה, וסיפר לו על חזירי הבר הממררים את החיים לכולם. הקשיב החכם קשב רב, ואז אמר לתושבי הכפר כי יש לו פתרון, אבל כולם חייבים לשתף אתו פעולה ולעשות כדבריו, גם אם יישמעו להם תמוהים. מרב שהיו מיואשים, הסכימו תושבי הכפר לעשות כל מה שהחכם שיגיד להם.

החכם יעץ להם לאסוף אוכל מכל בית ובית בכפר, ולהניח אותו בערמה אחת גדולה בשדה הריק שבפאתי הכפר. התושבים, שחשבו כי אין להם מה להפסיד, וכי ככה לפחות לא יתקרבו החזירים ממש עד הבתים וישאירו אחריהם שובל של הרס, הסכימו.

באותו יום נאספה כמות מסוימת של אוכל מכל בית, ונציג התושבים הניח כל האוכל שנאסף בערמה גדולה במרכז השדה הריק. עשרות חזירי בר נהרו לשדה מכל עבר. בתחילה החזירים רק הציצו אל האוכל בחשד, זה היה נראה היה מדי טוב מכדי להיות אמיתי אפילו בעיניהם.. אך לאט לאט גברו עליהם רעבונם וחמדנותם, והם התנפלו על האוכל וחיסלו אותו עד תומו. גם למחרת חזרה התופעה על עצמה. התושבים שמחו מצד אחד על השקט שהשתרר בתוך הכפר, אבל מצד שני חשבו שזה מגוחך שהם צריכים להאכיל את חזירי הבר במיטב האוכל של בתיהם. החכם הזכיר להם את הבטחתם לעשות כדבריו, וביקש מהם להתאזר בסבלנות. חזירי הבר מנו כבר כמה מאות, השמועה עשתה לה כנפיים בכל האזור, שבכפר הזה מחולקות ארוחות חינם. וחזירים מכל הסביבה באו להשתתף בחגיגה. מדי יום ביומו היו נוהרים בהמוניהם לשדה ונהנים מן המטעמים שהושמו שם עבורם. כעבור מספר ימים בהם השגרה הפכה למתכונת קבועה, אמר החכם לתושבים לתקוע ארבע יתדות בארבעת הקצוות של השדה. התושבים עשו כך, והחזירים לא חשו במאומה. למחרת אמר להם החכם למתוח גדר בין שתי יתדות. התושבים עשו כדבריו, והחזירים עדיין לא חשו דבר. כל שעניין אותם היה ההרגל שסיגלו לעצמם לבוא בשעת צהרים אל השדה ולמצוא שם אוכל בשפע. במהלך השבוע נמתחו עוד שתי גדרות מסביב לשדה, והחזירים לא הבחינו בהן כלל. הם שעטו קדימה, אל האוכל, בכוח ההרגל, דרך הפתח האחד שהיה עדיין לא מגודר. באותו יום, כאשר כל החזירים היו עסוקים בזלילה, באו תושבי הכפר ומתחו גדר רביעית, ועתה היה כל השדה מגודר, מארבעת צדדיו, והפך למכלאה לחזירים הכלואים בתוכו. ככה השיגו תושבי הכפר שני הישגים: גם נפטרו מצרת חזירי הבר הפורעים בחצרות הבתים, וגם חסכו לעצמם את צורך לצוד את החזירים כדי להשתמש בבשרם ובעורותיהם: הם נפלו לידיהם ללא כל מאמץ מיוחד והשלל חולק בין כל התושבים…. לפני לכתו, חש החכם חובה להסביר לתושבים את העיקרון על פיו פעל, ולבקשם לבחון כיצד יוכלו ליישם את השיעור על עצמם ועל חייהם: "קל מאד לפתח הרגלים, בעיקר כאלו שגורמים לנו לנוחיות" פתח ואמר להם. "לשבור את ההרגלים, זה מה שקשה. חזירי הבר נלכדו כי פיתחו הרגל לבוא ולקבל אוכל חינם, מבלי להתאמץ כדי להשיגו…. מאד נוח, לא? עד כדי כך נוח שבכלל אין חשק להעלות על הדעת שמא זו מלכודת."

(סיפור עם אירי)


גם אנחנו, בני האדם, ברובנו, נוהגים ככה: אנחנו מפתחים הרגלים, ומרגישים "נוח" איתם. אפילו המחשבה על שבירת ההרגל מלחיצה אותנו.
בכוח האינרציה אנחנו הולכים לעבודה שאנחנו לא אוהבים, ממשיכים במערכות יחסים שמזמן לא מספקות אותנו, מקיימים קשרים שלא תורמים לנו מאומה – פשוט מפני שהתרגלנו לכל זה, ואנו מעדיפים להישאר עם המוכר והידוע, כמו בתוך נעל בית שחוקה אך נוחה.

גם אנחנו לכודים, בתוך השדה המגודר הזה. אנחנו מעדיפים בטחון על פני חופש… רק מי שמעז לפרוץ, עשוי להיות גם מאושר, ולהוביל את חייו קדימה במקום להיות נגרר מאחור…..

ג׳ימי הנדריקס

"כשכוח האהבה יתגבר על אהבת הכוח- העולם ידע שקט"

רק בריאות.

(ג.ו)

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

כוס המים/ ערך וליקט ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

מרצה הלכה לאורך האולם במהלך ההרצאה שהעבירה בפני הסטודנטים כשהיא

גנב העוגיות/ ערך וליקט ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

ילה אחד בשדה תעופה הומה אדם, הלנה הבינה שהגיעה מוקדם

סתת האבנים/ ערך וליקט ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

היה היה סתת אבנים, חסר סיפוק מעצמו, ממעמדו בחיים. יום