ההחלטה להביא ילד לעולם, היא אחת מההחלטות החשובות שאישה צריכה לקחת. אבל, כמה נשים באמת מוכנות להריון בריא?

במהלך ההיריון אישה תעשה עשרות בדיקות ומעקבים, לפני הלידה היא תעבור הדרכות וקורס הכנה ללידה, אבל מה עם הכנה להריון?

אורח החיים המודרני חושף את האישה למפגעים סביבתיים: אוכל שהונדס גנטית, רווי הורמונים וכימיקלים, אוויר מזוהם, שעות שינה מועטות והרבה מתח. כל אלא משפיעים לרעה על היכולת להיכנס להריון ועל ההתקדמות התקינה של מהלך ההיריון.

במאמר זה אמנה הנה כמה מן השיקולים המרכזיים כדי שכדאי לכל אישה לקחת בחשבון טרם ההחלטה להיכנס להיריון.

גלולות נגד הריון

יותר מ-100 מליון נשים ברחבי העולם משתמשות בגלולות למניעת היריון. חלקן הקטן משתמש בגלולות כדי להסדיר את הווסת, רובן משתמש בגלולות כדי למנוע היריון לא מתוכנן.

נשים רבות שלוקחות גלולות למניעת הריון, חושבות (בטעות) כי הן בריאות ומאוזנות: הן רק צריכות להפסיק את הגלולות, ותוך חודש עד חודשיים הן יקלטו להיריון. עבור חלק קטן מהנשים, זה אכן כך, אך יותר ויותר נשים, בייחוד נשים שלקחו גלולות לאורך שנים רבות, מגלות כי המציאות היא שונה בתכלית. כ-10 אחוזים מהנשים שנטלו גלולות למניעת הריון, לא תוכלנה להיכנס להריון גם כשנה לאחר שהן מפסיקות את השימוש בגלולה.

למרות שרופאים רבים טוענים כי אין כל בעיה להפסיק את לקיחת הגלולות למניעת הריון ומיד לנסות ולהיקלט, אין שום מחקר לגבי ההשפעות שעשויות להיות להורמונים הנוספים על עובר המתפתח.

המלצתי היא, להמתין לפחות שלושה חודשים לאחר הפסקת הגלולה טרם הניסיונות להיכנס להריון. יש לתת לגוף לחזור למקצבים ההורמונליים הטבעיים שלו, כך נבטיח הריון טבעי ונקי מהשפעות הורמונליות לא רצויות.

שימוש בתרופות

כיוון שכמעט ממחצית הריונות הן לא מתוכננים, ניתן להעריך כי יותר ממיליון תינוקות נחשפו לתרופות בחודש הראשון או שני של הריון. מחקר שבוצע על ידי אוניברסיטת בוסטון הראה כי 70-80 אחוזים מהנשים בהריון דיווחו על נטילת תרופה אחת לפחות.

בין השנים 2010-2012, מספר מחקרים דיווחו כי לא זו בלבד ששימוש בתרופות נוגדות דיכאון בזמן ההריון במגמת העלייה. המחקרים הראו כי תינוקות שאמהותיהן לקחו זולופט(Zoloft ), פרוזק(Prozac ) ותרופות נוגדות דיכאון דומות, היו בסיכון גבוה פי שניים ללקות באוטיזם או בהפרעות הקשורות לכך.

שינויים בסגנון חיים

כאשר מתכוננים להיכנס להיריון חשוב להתאים את אורח החיים, כך שהאם תוכל להכיל את ההריון בצורה בריאה ומאוזנת:

יש להימנע מכימיקלים:

רוב הנשים יודעות כי כימיקלים אינם בריאים עבורן, ובוודאי עבור העובר שלהן. כתב העת האמריקני לתזונה רפואית פרסם בשנת 2010 מחקר שמראה כי צריכה של משקאות קלים המכילים ממתיקים מלאכותיים, עלול להגביר את הסיכון ללידה מוקדמת. עוד נמצא במחקר, שצריכה מוגברת של אספרטיים תורמת לאוטיזם(autism ) וספינה ביפידה(spina bifida ).

חומר נוסף שיש להימנע ממנו ככל שניתן הוא הקפאין. מחקרים הראו כי הקפאין עובר את השליה ועלול לגרום למומים מולדים. מחקר משנת 2008 הראה כי נשים שצרכו 200 מ"ג של קפאין (2 כוסות קפה) או יותר הכפילו את הסיכון שלהן להפיל. כיוון שכמעט מחצית מההריונות אינן מתוכננים, יהיה זה חכם ומאוד בריא להקטין את צריכת הקפאין בגיל הפוריות.

תזונה מאוזנת:

המזון והשתייה מהווים את "הדלק" שבו משתמש גוף האישה בכדי להזין את העובר. כיוון שכך, יש חשיבות רבה לאיכות המזון והשתייה שהאישה צורכת. כיוון שהמזון מהונדס גנטית, מכיל חומרי הדברה, חשוף לזיהום אויר, מומלץ לעבור למזון אורגני- כך תקטיני ככל האפשר את החשיפה לחומרים מזיקים. יש להקפיד על תזונה המורכבת מ-5 ארוחות ביום: שלוש מרכזיות (בוקר, צהריים וערב) ושתי ארוחות ביניים (מנת פרי או ירק או מעט פחמימה מלאה). לשתות לפחות 8 כוסות של מים מינרלים.

לצרוך הרבה מזונות שמכילים חומצות שומן מסוג אומגה:

בעקבות שינוי הרגלי התזונה בעידן המודרני, השתנה היחס בין אומגה-3 לבין אומגה-6 לטובת האחרון. בתפריטי מרבית העולם המערבי היחס עומד על 1:10, ובאזורים מסוימים אף 1:30 לטובת אומגה-6. יש לשאוף להוריד נתון זה ליחס הנמוך מ-1:4.

אומגה 3 יש לצרוך בכמות רבה. הוא מצוי במאכלי ים, שמן פשתן, שמן תירס, שמן חמניות, שמן סויה, בביצים, אגוזים, זרעים, תרד, ברוקולי, כרובית וקישוא.

אומגה 6 יש לצרוך בכמות של 1:4 לאומגה 3. הוא מצוי בגרעיני דלעת, גרעיני חמניות, אגוזי פיסטוק, שמן פשתן וזרעי ענבים.

אומגה 9 יש לצרוך בכמות מועטה. הוא מצוי בשמן זית, אבוקדו, שקדים, אגוזי מקדמיה, אגוזי לוז.

פעילות גופנית:

פעילות גופנית משפרת את סיבולת לב-ריאה, מקלה על תסמינים של קוצר נשימה במהלך ההריון. שרירי הבטן ורצפת האגן עוזרים לאישה לשאת את המשקל העודף ודואגים שלא תהה מחיקה מוקדמת של צוואר הרחם ועקב כך לידה מוקדמת או הפלה. מומלץ על הליכה של 45 ד’ ביום. מחקרים מראים כי יוגה המותאמת לנשים משפרת את היציבה ומונעת בעיות אורתופדיות במהלך ההיריון.

הכנה נפשית:

עלייך לדעת כי הגוף שמשתנה אינו מהווה בגידה או כישלון. המיתוסים של "יצאתי בג’ינס הרגילים שלי מבית החולים" הם כטבעם של מיתוסים. עלייך לקבל את השתנות הגוף, את השינויים בחשק המיני, את רכבת ההרים הרגשית שתהה במהלך ההריון ולאחריו. להקשיב לאותות שהנפש משדרת באותה תשומת הלב שאת מקשיבה לאותות שהגוף משדר. כאשר מתחילים את ההיריון מאוזנים נפשית, ההמשך קל יותר.

בכל מקרה, חשוב להיזהר מחוסר הכנה או מהכנת יתר: התעלמות מההריון או הפצצת אינפורמציה ו/או שיחות נפש בלתי פוסקות על "העומד להתרחש", אינן בריאות ומעוררות חרדה. יש למצוא את שביל הזהב המתאים לכל אחת ואחת.

לסיכום:

חשוב לזכור כי הריון אינו מחלה. מדובר בתהליך טבעי ומבורך. יחד עם זאת ההריון דורש מהאישה משאבים פיזיים ורגשיים רבים. לכן, כדאי ומומלץ להגיע אליו בצורה מייטבית ככל שניתן.

רק בריאות.


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)- מטפל ומרצה ברפואה משלימה. הקליניקה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

You may also like

תסמונת קדם ויסתית- P.M.S Pre Menstrual Syndrome – הטיפול הטבעי/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

אומדנים מדויקים מצביעים על כך שכ- 35% מכלל הנשים סובלות

הישגים בלימודים ותזונה / ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הישגי תלמידי ישראל בשנים האחרונות מצביעים על מגמה ברורה של

INSOMNIA- אינסומניה בראי הרפואה המשלימה/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

זהו החלק השני בסדרת המאמרים בנושא אינסומניה. בחלק זה אסקור